Mitt liv på Rose Red - Ellen Rimbauers dagbok

Författare: Stephen King
Utgivningsår: 2004

Medelbetyg: 2,67 (3 röster)

Bok recensioner av Mitt liv på Rose Red - Ellen Rimbauers dagbok :

ElinLeticia 2004-11-19 20:58
1800-talet börjar närma sig sitt slut. Ellen Rimbauer är en romantisk jäntunge som drömmer om att möta sitt livs stora kärlek. Förlovningen med den många år äldre och mäktige John får henne att darra i knävecken. Hon misstror sin egen lust men längtar efter att förenas med sin make i äktenskapliga ståndet och i parets gemensamma residens, Rose Red. Rose Red är redan från början omgiven av taskiga vibbar. Senare när Ellen möttt verkligheten i en notoriskt otrogen man och ett antal hemska dödsolyckor i huset (samt försvinnanden) väcks tanken att huset lever i mer än ett avseende. Genom Ellen Rimbauers dagbok får vi följa Ellens tragiska liv.

Trots att författare till denna dagbok saknas har jag valt att nyttja Kings namn. Han är nämligen manusskrivaren till filmen med samma namn. Med Ellens dagbok får vi reda på historien bakom "Rose Red" och ärligt talat skulle jag inte bli väldigt förvånad om författaren visar sig vara Kings hustru Tabita. Tabita King skriver själv romaner, och många menar att hon författat vissa delar (och kanske till och med böcker) som står under hennes mans signatur. Teorierna härleds ur det faktum att King lyckas fånga den kvinnliga karaktären oerhört bra. I ofs är det lite nedlåtande mot King att genast tillskriva den sidan av hans författarskap till hans hustru, men i detta fallet är författarskapet okänt, och då kan man ju spekulera fritt. Det här är en helt okej berättelse som får en treaplus. Den känns autentisk och samtidigt spännande. Många böcker i "dagboksgenren" brukar irritera mig eftersom de är för dagboksaktiga, men denna känns ändå litterär. Den hänger ihop med en röd tråd.

sundin 2005-02-21 10:42
Detta är en bok i dagboksform som utspelas innan filmen Rose Red. Ellen Rimbauer heter hon som skrivit dagboken som själva boken grundar sig på. Man får ta del av Ellens innersta tankar om sitt liv, äktenskap men även om de mysterier som huset Rose Red ruvar på. Jag blir dock lite störd av att Ellen Rimbauner tycks nästintill besatt av sex, och ibland är kopuleringsdetaljerna lite för många för min smak. Det är en hyfsat välskriven bok med en spänning som håller i sig genom hela boken. Medelmåttig.

jossansten 2008-09-25 01:20
Jag kan inte förstå varför jag alltid ska envisas med att läsa Stephen King. Han blir inte bättre för det. Men men, någon gång ska han väl förvåna mig...

Skriv egen bokrecension till Mitt liv på Rose Red - Ellen Rimbauers dagbok