Fågelskrämman

Författare: Michael Connelly
Ämnesord: mord, spänning
ISBN: 9789113025360

Jack McEvoy och Rachel Walling från Poeten är tillbaka!
Kriminalreportern Jack McEvoy kopplar ihop två liknande fall och kommer en bra mordhistoria på spåren - den bästa sedan han knäckte "Poeten" för ett antal år sedan - men han vet inte att mördaren kan följa hans förehavanden. Ett felsteg som gör honom till nästa offer. McEvoys sista stora story kan bli det sista han gör - i livet.
"Fågelskrämman" är en i sann Connelly-anda driven, trovärdig och skickligt skriven bok. Gammal murvel som han är stortrivs Connelly med att skildra journalistens jakt på det stora scoopet igen.
Medelbetyg: 3,14 (7 röster)
Bok recensioner av Fågelskrämman :
2011-04-05 18:43
Äntligen en ny Connelly. Jag har läst så många böcker i den här genren på sistone som saknar den känsla som denna mästare har. Det här är ändå inte en av hans bästa böcker, men en habil insats. Lite mer "american drama" än jag skulle velat ha, i och för sig. Jack McEvoy är inte en särskilt stark huvudkaraktär i jämförelse med många andra ur Connellys mångfacetterade persongalleri.
2011-04-26 21:06
Jag hade höga förväntningar på Connellys senaste bok som inte riktigt infriades.
Det handlar om Jack McEvoy (och FBI-agenten Rachel Walling) som jagar en seriemördare.Det blir ganska enkelspårigt då vi får stifta bekantskap med "Fågelskrämman" redan från början.Katt-och råtta-leken är genast uppenbar och utgången så klart given.Intrigen bjuder inte heller på några större överraskningar.Visst är det bra flyt och obehagliga sadistiska detaljer men så värst spännande blir det inte.Nej,Connelly kan nog bättre än så här.
2011-06-05 21:07
Inte heller här får vi möta Michael Connelly när har som bäst. Den känns lite slarvigt hopkokad, tycker jag. Huvudkaraktären Jack får på ngt sätt aldrig riktigt liv, han bara finns där och nickar oftast bifall. Rachel är också ogripbar, men det är ju hennes karaktär sedan tidigare. FBI-syndrom, kantänka. Men tillsammans blir de inget vidare par. Jag är dessvärre inget fan av upplägget att servera mördarens identitet till läsaren från början, så det drar också ner för min del. Sedan tycker jag att en del av intrigen känns rätt krystad. Men visst kan Connelly skriva, och jag tycker inte alls att boken är dålig. Bara för att vara av den författaren. Den får en trea den med, och så håller jag tummarna för att jag gillar kommande bok bättre igen.
2012-09-11 22:40
Detta va min första bok med Michael Connelly och har blivit min favorit efter poeten.. Rekommenderar absolut denna boken :-)
2012-12-05 16:28
Gillar denna typ av bok !
2013-06-01 09:37
Connelly har ju en tendens att bli lite omständlig och övertydlig, så även i denna bok. Dialogen blir ibland lite krystad. Återföreningen, och den följande romansen, mellan FBI-agenten Walling och murveln McEvoy känns inte riktigt trovärdig. Att McEvoy hela tiden pratar om sin "story" känns inte så intressant. Och är det inte ett problem att man direkt från början vet vem som är skurken i dramat; det blir nästan så att man läser boken mest för att komma till slutet och se hur det går, fast man egentligen vet det redan från början. Har läst nästan alla av Connellys böcker, det här är ingen av de bästa.

"

Skriv egen bokrecension till Fågelskrämman