Stanna hos mig

Originaltitel: Stay close
Författare: Harlan Coben
Ämnesord: mord, spänning
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789175032764

En gång i tiden levde Megan ett helt annat liv. Nu är hon tvåbarnsmamma, skötsam förortsbo och mer och mer missbelåten med tillvaron. Ray hade en lovande karriär som dokumentärfotograf, men nyss fyllda fyrtio och utan framtidsutsikter förnedrar han sig numera som fejkpaparazzo, inkallad när rika barn vill imponera på sina vänner eller kändisfixerade män på kvinnorna de dejtar. Broome är kriminalinspektör och har ständigt ett ouppklarat fall i tankarna - en man som spårlöst försvann för sjutton år sedan. Varje år på årsdagen av försvinnandet besöker Broome familjen, som fortfarande hoppas att den saknade maken och fadern ska komma tillbaka. Livet blev inte som någon av dem önskade, och deras närmaste har ingen aning om vilka hemligheter de bär på. När de fruktansvärda följderna av det som en gång hände plötsligt kolliderar i nuet, hotar det att förstöra livet för människorna i deras omgivning. De tvingas inse att det aldrig går att bli kvitt sitt förflutna. Och att de kanske inte heller vill det.

Medelbetyg: 3,33 (3 röster)
Bok recensioner av Stanna hos mig :
2013-08-30 10:56
Cobens senaste böcker har varit bättre än hans äldre alster; så även här. Det här är en mycket typisk Coben-thriller: Det är fullt ös på från början, rätt spännande, många överraskande vändningar, en del festliga persongestaltningar och bra dialoger. Ibland är det jobbigt att hänga med i Cobens skruvade intriger, men här gick det bra, även om det kändes snårigt i början. Det här är helt enkelt ett gott hantverk som alla Cobenfans borde gilla.
2013-11-12 09:26
Jag har länge varit ganska förtjust i Harlan Cobens fristående spänningsböcker. Det här är emellertid inte en av de bättre, även om den håller en bra nivå. Första tredjedelen av boken är mycket bra och här bygger författaren upp stämningen och mystiken på ett bra sätt. Men ju längre fram vi kommer i boken desto mer tappar vi i både spänning och mystik. För egen del listade jag ut vem mördaren var innan vi kommit till sista tredjedelen av boken och det gjorde det lite småtrist. Harlans vanliga, lite grabbiga, stil känns igen. Den är lite störande, men jag tycker ändå att det kommer i andra hand. Först och främst är han bra på att skapa spänning. Sammanfattningsvis tycker jag att det här är en lite slarvigt genomförd bok som borde kunnat bli lite bättre. Men, för de som gillar den här typen av böcker är den förstås ett måste.
2015-07-24 14:34
Kanske lite väl osannolik intrig. Språket känns ibland lite väl enkelt. Som tidsfördriv ändå helt ok.

"