Madame Terror

Författare: Jan Guillou
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9789164240927

När den ryska ubåten Kursk gick under i Barents hav på grund av ett amerikanskt misstag stod det klart för världens alla spionorganisationer att Ryssland hade utvecklat en överlägsen ubåtsteknologi. Palestinierna som alltid varit i tekniskt underläge och alltid beskrivits som terrorister insåg att tillgången till en rysk superubåt för första gången skulle ge dem ett teknologiskt övertag.

Uppdraget att genomföra den största terroristattacken i världens historia går till den kvinnliga brigadgeneralen Mouna Husseini. Hon inser direkt att problemen i motsättningen mellan rasistiska ryska officerare och högt utbildade palestinier är oöverstigliga. Och att projektet bara kan genomföras om man finner en fartygschef som för det första inte är rysk, som för det andra talar perfekt ryska och helst även är dekorerad med Röda stjärnan samt Rysslands finaste orden - Rysslands hjälte - och gärna med den palestinska Hederslegionen. Och därtill är äkta hög sjöofficer.

Den omöjliga kombinationen fanns i verkligheten och var en gammal vän till Mouna Husseini. Från det ögonblick viceamiral Carl Gustaf Gilbert Hamilton steg ombord på U1 Jerusalem förändrades allt. Huvudmotståndare i den politiska kamp som följde blev två enastående kvinnor, den kvinnliga brigadgeneralen Mouna Husseini och den amerikanska utrikesministern Condoleezza Rice. De blev vänner för livet. Och fiender.

Medelbetyg: 3,65 (17 röster)
Bok recensioner av Madame Terror :
2006-12-28 19:37
Verkligt spännande, faktiskt. Det var mer än jag hade räknat med efter "Tjuvarnas marknad". Intressant tankeexperiment han målar upp, Guillou. Fantastiskt, men ändå... ganska nära verkligheten. Kanske.

Dessutom mycket underhållande porträtt av flera av världens ledande statsmän (och -kvinnor).

Klockren 4:a!
2007-02-11 22:26
carl är tillbaka och gör en revolution mot israel, häftig uppföljning på hamiltonserien, mycket bra och mycket god kritik mot världens syn på gaza- konflikten
2007-11-13 16:23
Spännande, intressant och rätt så väl skrivet av Jan Guillou. Det här var den första boken om Carl Hamilton som jag läste, men lita på att det definitivt kommer att bli flera!
2008-11-04 15:02
En spännande bok där Carl Hamilton kommer tillbaka och hjälper sin vän Mouna att visa världen att Palestina är några att räkna med då de tar hjälp av ryssarnas välutvecklade ubåtsteknologi.
En rätt typisk Hamilton deckare med detaljerade beskrivningar som ibland blir lite FÖR mycket men det gör allt väldigt trovärdigt.
Jag gillar Hamilton-deckarna och har läst alla och är fortfarande lika imponerad av Jan Guillous sätt att skriva så jag tror att det är sånt som faktiskt hänt.
2008-12-28 22:07
Jag tycker att det här var den bästa Hamilton-boken hittills. Den var lite trögstartad, men sedan var jag fast. Bra personskildringar, suveräna kopplingar till samtiden och det var svårt att föreställa sig hur boken skulle sluta.
2010-03-26 13:17
Boken var väldigt svårstartad men blev bättre.
En sak slog mej om Guillou, han är väldig dålig på att beskriva karaktärer så att man börjar fatta tycke för dem. Han lyckas dåligt med personlighets beskrivningar vilket innebär att man bara ser dem som "han som jobbar som chef på ubåten*" och "amerikanen som gjorde det här och det där" och inte som en individ. Guillou är dock riktigt duktig på att skapa en trovärdig story. Han är påläst.
2010-05-27 19:25
En utav de bättre Hamilton böckerna enlig mig. Jag gillar Guillou`s trovärdiga sätt att beskiriva händelserna. Det känns som om han har gjort en bra research och vet vad han skriver om.

Som flera andra skrivit så var den lite seg i början, men sen tog den fart.
2011-02-04 21:52
Trots att det inte skulle bli fler böcker om Carl Hamilton kommer här, 10 år senare, en bok till. Palestina har lagt stora summor på att i samarbete med Ryssland framställa en ubåt med en teknologi som ligger flera år före USAs. Med hjälp av denna planerar de att tillintetgöra Israels flotta och med hjälp av mjuk makt (media och folkopinion) skaffa sig de internationella rättigheter och landområde som de kämpat för i så många år - men utan att använda de vanliga terrormetoder som de tidigare behövt ta till.
Mona - Carl Hamiltons gamla vän och kollega - söker upp honom i sin landsflykt och värvar honom till överbefälhavare över Palestinas flotta. Med sin kännedom om västvärldens politik och mentalitet hjälper han till att lägga upp och genomföra den plan som slutgiltigt ska avsluta den mångåriga konflikten i mellanöstern.

Detta är helt klart den Palestinavänliga Jan Gs fantasier om ett scenario som skulle kunna leda till att Palestina till slut skulle få den rätt de så länge kämpat för. Boken utspelar sig under George W Bushs andra mandatperiod.
Överlag för Jan G fram tankar i boken som är både intressanta och tänkvärda. Exempelvis om hur Palestinas handlingar alltid benämns som terrordåd och Israels handlingar som vedergällningar. Skillnaden mellan terrordåd och krigshandlingar är priset på de vapen som används. Detta är grunden till bokens intention. Om Palestina får i sin ägo ett vapen som överglänser allt som både Israel och USA kan prestera - och använder detta på ett sätt som följer alla krigsetiska regler samt med massmedias och folkopinionens gillande, då borde man inte längre kunna betrakta Palestinas handlingar som terrordåd utan folkrättslig krigshandling.
Grundtanken förefaller både väl genomtänkt och detaljerat kunnig för en lekman som mig, men ändå får jag en kompakt känsla av naivitet och önsketänkande. Det är visserligen befriande att läsa en bok där USA får på tasken och där hjältarna är muslimer och ryssar - framställda på ett relativt nyanserat sätt - men jag kan ändå inte tro att händelseförloppet skulle förlöpa så som beskrivs i boken. Islam och terrorhot är för hårt förknippat idag och skulle inte förändras enbart av den händelsekedja som beskrivs i boken.
Dock sympatiserar jag med grundtanken och det Jan G vill uträtta med boken. Jag tycker definitivt att det var en god tanke att återuppta Hamilton för att skriva denna bok. I mitt tycke en av de bättre i serien.

Som vanligt används Thomas Bolme att läsa in en Hamiltonbok. Och som vanligt gör han det mycket bra.
2011-08-24 20:08
Åh, det är så spännande! Äntligen kommer Hamilton tillbaka och det med stil. Den här boken har jag läst flera gånger om och varje gång blir jag fascinerad över hur väl researchad boken faktiskt är. Om jag skulle få säga vilken bokkaraktär som jag tyckte var den absolut häftigaste och coolaste skulle jag defenitivt svara Carl Hamilton. Hans så kontrollerade yttre och strikta omgivning där allt måste vara precist och exakt gör honom till den där ytterst trovärdige superpersonen som vi alla egentligen vill vara.
2012-08-06 14:10
Mycket spännande Ubåts bok ! och intressant story !
2017-05-06 20:48
Carl Hamilton blir uppsökt av Mouna Husseini i sin fristad i USA. Hon vill att han tar befälet i en stark sovjetisk ubåt som ska segla under palestinsk flagg. Det planläggs en attack mot israeliska hamnen. Det blir mycket katt och råtta lek i vattnet och de amerikanska ubåtarna gör allt för att finna och förstöra denna superubåt. Men Carl Hamilton tycks lyckas med det mesta. En spännande roman som med både fakta och humor låter världens regenter vara med i berättelsen.

"

Skriv egen bokrecension till Madame Terror
Sandfågeln