Uppdrag: skyddsängel

Författare: Arto Paasilinna
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9789173372015

En solig majdag samlas femhundra änglar i Kerimäki kyrka för att gå den årliga grundkursen i skyddsänglaskap. En av kursdeltagarna är den vid 82 års ålder framlidne lektorn i religionskunskap, Sulo Auvinen. Som människa var han lite av den klantiga typen som ofta hamnade i besvärliga situationer. Som ängel är han en ståtlig uppenbarelse: vingbredden är hela elva meter! Dessvärre tycks klantigheten ha följt med honom in i änglalivet, så när Sulo ska få det första uppdraget bestäms att han ska få en lättbeskyddad person på sin lott. Valet faller på Aaro Koronen, en nybliven kaféägare i Helsingfors.

Men redan innan det första uppdraget ens hunnit börja lyckas han på vägen dit trassla in sig i en kraftledning. Högspänningsvajrarna blixtrar och vingarna börjar ryka. Lite senare än beräknat anländer han så till Helsingfors, redo för sitt första uppdrag. Aaro Korhonen är lyckligt ovetande om att han har en klåpare till skyddsängel som vakar över honom. Sulo vill ju såväl men så blir det så fel ...
Medelbetyg: 2,5 (4 röster)
Bok recensioner av Uppdrag: skyddsängel :
2010-01-26 08:48
Annorlunda bok av en författare jag tidigare inte provat. Gillade språket men dock var själva storyn lite för töntig. Handlade om den klumpiga skyddsängeln Sulo och hans misslyckade karriär som skyddsängel.
2010-03-20 15:52
Föreställningen om att vi har skyddsänglar som följer i våra steg och hjälper oss när livet blir för svårt kan skänka tröst och trygghet åt dem som har lyckan att tro på det. Man ser då framför sig en människa i nöd, ballanserade på avgrunden till undergång - och en skyddsängels rådiga och kvicka handlade som räddar dagen.
Tänk då i stället en människa som är både rådig och kvick i sig själv. Som Aaro Korhonen. Han har aldrig haft några problem att ta hand om sig själv och just nu verkar livet förträffligt. Han har precis köpt en kafé och har långt gångna planer om att göra det till ett kulturkafé. Och det visar sig att en romans spirar mellan honom och kaféets servitris.

Den nyligen framlidne lektorn, Sulo Auvinen är nybliven skyddsängel och grundkursen i Kerimäki kyrka gick inget bra. Han ställde till mer problem än lösningar och har inte visat sig vara ett gott ämne att skydda någon. Men himmelens attityd är att hellre förlåta och älska, varför Sulo får ett uppdrag i alla fall. Han ska få det enkla uppdraget att vara skyddsängel åt Aaro, som ändå klarar sig ganska bra själv.

Problemet är bara att Sulo verkligen vill vara en bra skyddsängel och går in med detta med sådan iver och ambition att han på bara någon vecka orsaker bränder, tre hjärnskakningar, två trafikolyckor - båda med likbilar inblandade, samt ett saftigt triangeldrama.

Arto Paasilinna pressar ur sig böcker på löpande band. Alla med mer eller mindre originella idéer. Dock är det inte fullt så många av dem som verkligen är välskrivna. Det har varit tillräckligt många för att jag ska fortsätta läsa, hoppandes på att det ska komma fler. Men väldigt många är bara en idé med konsekvens. Det blir splittrade och bitvis tråkiga böcker. "Operation Skyddsängel" är tyvärr en sådan bok. Den är en idé - som inte förvaltas bra. Någon spännande vändpunkt kommer aldrig och allt lunkar på i maklig takt där proceduren att åka till Tyskland och köpa ny likbil får oproportionerligt mycket utrymme. Ett lågvattenmärke i Paasilitteraturen.

Frej Lindqvist är den mest frekventa Paasilinnainläsaren och gör det som vanligt bra.
2011-01-31 17:18
Bjöd på en del skratt