Prosten Huuskonens bestialiska betjänt

Författare: Arto Paasilinna
Ämnesord: humor
ISBN: 9176088901

En livs levande björn är inte direkt någon typisk 50-årspresent. Men det var just vad den eldige prosten Huuskonen får av sin församling med motiveringen att han själv påminner om en björn. Prosten fäster sig snabbt vid den föräldralösa björnungen och låter den vara med överallt, även under gudstjänsterna. Detta tilltalar dock inte biskopen som redan har problem med Huuskonen. Hans svavelosande predikningar och egna tolkningar av bibeln blir bara värre och värre. Även prostinnan Saara Huuskonen är måttligt glad över den nya familjemedlemmen och sin makes upptåg.
Vintern tillbringar prosten och björnen i ide där de får sällskap av en kvinnlig björnforskare... När våren kommer visar det sig att prästgården är tom och efter ett samtal med biskopen får Huuskonen rådet att ta tjänstledigt. Prosten har nu inget jobb och ingen hustru. Men björnen finns kvar och den visar sig kunna läras upp till både det ena och andra. Det bär norrut till nya öden och äventyr...

-Ett ganska så djupt och intressant sticksår
Medelbetyg: 3,86 (7 röster)
Bok recensioner av Prosten Huuskonens bestialiska betjänt :
2006-07-10 08:07
SKönt skriven, ett fantastiskt äventyr med en präst som fått en björn i födelsdagspresent. Läsvärd!
2007-03-17 12:18
Kul bok om en prost som får en brunbjörn som "husdjur".
2007-07-06 16:06
De första 30 sidorna är nog bland de bästa i världshistorien. Vilka beskrivningar och inre monologer!
2007-11-10 12:11
Idén bakom boken är fullständigt osannolig, men den är så pass bra skriven att den både underhåller och berör
2010-07-14 12:57
En härlig, rolig och lättsam bok, perfekt hängmatteläsning. En söt historia om en väldigt udda djur-människarelation.
2015-05-25 17:44
Att läsa om prosten Huuskonen och hans björn är som att hamna i en lång, lång skröna. Det är roande och spännande att följa deras öden i Finland och sen ut i världen. Att prosten också kommit till insikt om att han inte trodde på kristendomen men ändå kunde ta till sig vilken religion som helst kändes uppfriskande. Det fanns mycket i den här romanen som jag gillade.
Misstagens bok
 S. Bjerg
Fiskande kattens gata