Fyrvaktaren

Författare: Camilla Läckberg
Ämnesord: depression, mord, psykologi, kärlek, spänning
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789175037479

Polisinspektör Patrik Hedström har precis återvänt till arbetet efter en tids sjukskrivning. Han har försökt vila upp sig, samtidigt som han har tagit hand om sin fru Erica och deras för tidigt födda tvillingar.

Men knappt hinner han kliva in på polisstationen förrän han kastas in i en ny utredning. En man har hittats mördad, skjuten i bakhuvudet hemma i sin lägenhet.

Offret är Mats Sverin, kommunens ekonomiansvarige, en alltigenom trevlig och omtyckt person. Ingen har ett ont ord att säga om honom.

Tillsammans med sina kolleger börjar Patrik kartlägga Mats liv, som rymmer fler hemligheter än någon kunnat ana. Varför lämnade han Göteborg hals över huvud för att flytta till sin barndoms Fjällbacka? Vilken är hans roll i projektet att bygga om det gamla badhotellet till spa? Och är det en slump att även Mats ungdomskärlek Annie har återvänt? De har inte haft kontakt på många år, men nu befinner hon sig med sin son på ön Gråskär utanför Fjällbacka, där hennes släkt har vistats i generationer.

Också Gråskär bär på hemligheter. I folkmun kallas den Gastholmen och har alltid omgärdats av mörka rykten. Det sägs att de döda går igen och att de har något att berätta för de levande ...
Medelbetyg: 3,25 (28 röster)
Bok recensioner av Fyrvaktaren :
2009-09-30 20:23
Väldigt spännande och, måste jag säga, oväntad handling. Det var för mej en väldigt oförutsägbar bok och det gillas. Den är som resten i serien väldigt lättläst, och man rycks med av Patrik och Ericas liv.
Flera grymma bakgrundshistorier, tyvärr en jag inte tyckte klarades upp, men kanske blir något om det i en fortsättning.
2009-10-28 13:34
Denna tycker jag hör till de sämre av Läckberg.
Väldigt ryckig och det händer inte särskilt mycket.
Det som är bra i boken är väl hur allt vävs samman i slutet men bättre än så här kan Camilla.
Efter den otroligt bra Sjöjungfrun känns det som ett stort steg tillbaka.
2009-11-03 14:34
instämmer till varje ord som nibe skriver, inte alls i samma klass som läckberg brukar leverera..
2009-11-16 10:59
Nja, detta är en av Läckbergs sämre böcker. Tryter fantasin månne?

Jag tyckte bäst om dåtidshistorien men sen visade det sig att den bara föll platt helt utan knorr och finess.

Nutidshistorien var ointressant och handlade mest om utredningsarbete.

På det privata planet tycker jag fortfarande att Läckberg tar med alldeles för mycket oväsentligt "barnprat". Vad tillför det handlingen ....?

I boken nämner hon även B-kändisen Robinson-Martin. Det är ju samme man som Läckberg är sambo med. Lite drygt, kan jag tycka. Läckberg borde kanske satsa mer på nästa bok istället för på sitt kändisskap.

Det kan bara bli en medelmåttig trea i betyg.
2010-01-11 17:27
Inte en av Läckbergs bästa tyvärr. Ett stort plus ändå för att det är mindre "barnprat" i den här och att Erika inte lägger näsan i blöt lika mycket som i tidigare böcker.
Dåtidshistorien var jättebra men avslutningen av den blev lite snopen.

Bättre kan du Camilla Läckberg.
2010-01-28 17:32
Vi lämnade våra vänner i Fjällbacka med hjärtat i halsgropen, eftersom Erika och hennes syster (båda gravida) råkade ut för en fatal bilkrock. Svävande mellan liv och död, läsning och nypremiär var detta en cliffhanger av sällan skådat mått. Därför blir man lite ställd när Fyrvaktaren börjar, ett par månader efter olyckan. Erika har fött sina två tvillingar, men hennes syster förlorade sitt barn. Systerns sorg leder till att hon isolerar sig, både från man och barn. Bortser man från detta, känns det lite som om man har missat en bok. Allt det viktiga, sorgearbetet och de direkta följderna av olyckan, har på många sätt redan klarats av. Deckarintrigen är precis som förut, ett mord med förfllutet. Och precis som i alla Läckbergs böcker börjar Patrik söka efter mördaren, och precis som förut blir hans hustru honom till hjälp.

Läckberg slarvar. Detta märks otroligt tydligt i denna bok. Hon är inte rädd och varsam om sina karaktärer och det osympatiska i att berättelsen börjar "försent" så att det finns ett väldigt glapp mellan förra boken och denna, börjar irritera mig. Läckbergs böcker har en tydlig mall. Det handlar alltid om ett mord i det förflutna som vävs samman med ett brott i nutid. Ett par böcker fungerade detta scenario alldeles ypperligt, men nu har tillräckligt många böcker getts ut, för att man ska vilja ha lite variation. Läckbergs beskrivning av folket i Fjällbacka är intressant och intimt, deckarhistorien som mall är tröttsam. Författaren har fått gigantiskt mycket uppmärksamhet av press och media och ger ut böcker i strid ström. Jag får känslan av att hon inte bryr sig lika mycket om sina läsare för att hon får uppmärksamet även om hennes böcker inte är omsorgsfullt skrivna - ungefär som Jan Guillou. Men det jag störs mest av är den lama deckarhistorien och att Fyrvaktaren har komponenter som inte är olika en spökhistoria. Där går min gräns. För vill jag läsa skräck, så väljer jag en författare som kan skriva sånt. Och vill jag ha en deckare finns det oräknerliga författare som är bättre än Läckberg. Men om jag nu vill läsa en deckarhistoria i Fjällbacka miljö - så vill jag att intrigen ska vara bättre än så här. Kanske borde Läckberg prova på att skriva något hon behärskar till fullo, tex en vanlig roman om vanliga människor och deras problem? Jag ser definitivt att hon skulle kunna skaka fram ett par riktiga pärlor med den vanliga empatin och förståelsen som hon brukar uttrycka i sina böcker. Som nu är, ger jag boken en tvåa i betyg för jag blev trött på boken efter ett par knappa kapitel.
2010-02-11 19:34
Nej, nu kan jag Läckbergs böcker. En gammal historia binds ihop med en nutida intrig. Kul idé i några böcker, men nu börjar det bli lite tråkigt.
Dessutom händer det ju ingenting i boken. Bara en massa "prat".
Hörde den som ljudbok. Katarina Ewerlöf gör, som vanligt, ett suveränt jobb som inläsare. Men tyvärr tycker jag inte att den är bra i a f.
2010-02-24 19:20
Många olika historier som knyts ihop på slutet. Genomgående tema är sorg och att förlora ett barn och även kvinnomisshandel både i nutid och dåtid. Fokus har kommit mer och mer till Patriks och polisernas sida av historien medans Erika mer känns som en bifigur i den här boken. Själva mordhistorien och deckaren kommer i skymundan av personskildringarna. Som bok och deckare blir det medelbetyg, läsvärd men inte speciellt minnesvärd.
2010-03-20 16:38
Inte lika bra som de två senaste. Men duger gott.
2010-05-18 10:18
Det här är en spännande bok.Det är en av det bästa
böcker som Camilla har skrivit bara Tyskungen är bättte tycker jag.
2010-10-10 14:09
Mycket bra skilndringar av havet och fåglar. det blir, vackert och hon lyckas tycker jag nog få ihop trådarna i änden. Bra läsning, men man kan också börja med någon av hennes andra romaner.
2011-05-28 14:02
Hennes bästa hittills tack vare gripande kvinno- och barnöden. Betyg 5.
2011-06-04 18:12
Camilla Läckberg har redan från början bestämt sig för att skriva deckare a la Maria Langs första, men kommer inte ens i närheten av den klass de höll! Lang dalade dock rejält med åren, och någonstans på sluttampen kan kanske Läckberg passa in. Läckberg är svag för mallen att hoppa mellan nutid och dåtid, och det är ju oftast ett grepp som fungerar bra, då man försöker väva samman de båda historierna. Men det är en oerhörd massa privat trams i samtliga böcker, med familjtjafs och ungar och jag vet inte allt. Det har visserligen blivit lite bättre, men jag tycker nog fortfarande att det är lite i mesta laget. Själva mordhistorien kommer på ngt sätt i andra hand.

Jag förstår inte riktigt hur Läckberg kunnat göra sig ett så pass stort namn. Trots hennes tjat om allt privat och personligt hos romanfigurerna, blir personporträtten oftast rätt platta. Erikas odrägliga duktighet och nyfikenhet börjar gå mig på nerverna. Det känns konstlat på ngt sätt att det är polisfrun istället för polisen som löser de flesta gåtorna. Dock var hon väl ngt mer tillbakadragen i denna bok, men då svävade historien ut mer ockulta vinklingar istället. Inte min grej.

Som så många svenska deckare är Läckbergs böcker dock oerhört lättlästa, och det är ingen större prestation att ta sig igenom dem. Men de är också mycket lättflyktiga, och lämnar mig oberörd. Kanske skulle hon vinna på att släppa sina mallar och överraska oss för en gångs skull? Det här tycker jag utan tvekan är hennes sämsta bok - hittills.
2011-07-20 16:22
inte hennes bästa
2011-09-01 16:32
Fortsätter att sluka Läckbergs böcker. Och jag känner mig nöjd.
Bok nummer sju.
2012-10-15 12:14
Den här boken var mycket spännande. Jag gillade mystiken på Gråskär och skildringen av familjen som bodde där på 1870-talet. Betydligt mer är värt att nämna t.ex. det sätt som hjälpte en svårt deprimerad person att komma upp till ytan igen genom ständing beröring. För den som gillar medmänsklighet, mystik, mord, polisarbete m.m så är detta en kanonbok. Mycket bra.
2012-10-25 18:54
Varför läser jag sånt skit? Men jag anar, jag anar ... för, som Läckberg säger, "De vaga aningarna började bilda ett mönster". Lika tydligt som rök i vind, skugga i dimma, säger jag.

» Ta bort» Ändra
2012-11-06 19:48
Berättelsen är rätt spännande rakt igenom. Dock är det lite för mycket fokus på barn, som eg inte tillhör historien. Det är dock lyckat med de två paralllhistorierna, från dåtid till nutid. Även om slutet på Då-tiden blir lite platt. Sedan är det mycket konstigt att ett av morden aldrig kommer under polisens utredning - nej, för då är boken slut!!! Snopet!

"

Skriv egen bokrecension till Fyrvaktaren