Flugan och evigheten

Författare: Håkan Nesser
ISBN: 9179531628

Maertens är femtiofyra år gammal och har börjat tappa kontrollen över sitt liv. Han får ofta stumma telefonsamtal från en okänd. Den kvinna med vilken han haft ett långvarigt förhållande har lämnat honom. Han har en egendomlig hudförändring på bröstet. Det skrivarbete som varit kärnan i hans liv intresserar honom inte längre och han har förlorat fem schackpartier i rad mot sin gode vän Bernard. Något avgörande håller på att inträffa, han anar att fröet ligger långt tillbaka i tiden. Håkan Nesser, hyllad och prisbelönad för sina kriminalberättelser om kommissarie Van Veeteren, vidgar än en gång gränserna för sitt författarskap. Flugan och evigheten är en roman som i den existentiella thrillerns form belyser frågan om slump och personligt val och vad det egentligen är som styr en människas liv.
Medelbetyg: 2 (6 röster)
Bok recensioner av Flugan och evigheten :
2005-08-18 08:43
Herregud vilken deprimerande bok! Jag ångrar att jag lyssnade på den här cd-boken med Torsten Wahlunds malande, trista röst som läser den vansinnigt deppiga historien om canceerdrabbade Maartens som är tvungen att konfrontera mörka händelser från det förflutna. Håkan Nesser är annars en suverän författare och litterärt sett är väl det här säkert en okej bok. Tyvärr blir betyget en etta med minustecken efter.
2006-11-28 19:07
Nej, det här var ingen höjdare av Nesser. Jag "läste" den som talbok, och det var ingen höjdarinläsning av Torsten Wahlund. Tråkigt, helt enkelt. Bokens tema är filosofi, och det är ju ingen fel i det. Men Nesser går lite för mycket på djupet ibland. Hela avsnitt innehåller massvis med filosofiska resonemang, som inte ger ett dugg för en "vanlig" Svensson. Motivet för mordet är dunkelt och svårföreståligt. Dessutom, så verkar boken aldrig sluta, efter det att gåtan är löst. Som tur är, så har Nesser gjort många böcker, som står högt över den här.
2008-02-04 10:35
En annorlunda bok av Nesser jämfört med Veeterenserien. Den här boken bjuder dock inte på så mycket. En ganska trist och enformig historia.
2008-09-11 11:32