Utgivningsår: 2003
ISBN: 9100102598

Spänning:  6
Romantik:  2
Humor:  1
Sorglig:  2

Författaren Sidney Orr håller på att återhämta sig från en allvarlig sjukdom när han i en pappersvarubutik i Cobble Hill, Brooklyn, finner en blå, portugisisk anteckningsbok som han inte kan motstå att inhandla. Det är den 18 september 1982 och de närmaste nio dagarna kommer Orr att trollbindas av denna oskrivna bok, fångad inuti en värld av kusliga förutsägelser och förbryllande händelser som hotar att spräcka hans äktenskap och underminera hans tilltro till verkligheten.
Varför bryter hans fru ihop i baksätet på en taxi bara timmarna efter att han börjat skriva i sin anteckningsbok? Varför är butiken där han inhandlat anteckningsboken plötsligt utrymd dagen därpå? Vilka är kopplingarna mellan en telefonkatalog från Warszawa anno 1938 och en försvunnen roman där huvudpersonen kan se in i framtiden? När exploderar förbittringen och övergår i våld? I vilken utsträckning är förlåtelse det yttersta uttrycket för kärlek?

Medelbetyg: 4 (17 röster)

Bok recensioner av Orakelnatten :

uCj 2005-03-02 08:39
Det här är en bok av Auster där han har gått ganska djupt ner i författarens författares författande. Men jag hade gärna sett att han gick djupare och dessutom fullföljde alla de berättelser som han har påbörjat! Som vanligt vet Auster hur man bygger upp spänningen och intresset hos läsaren, men helt nöjd blev jag inte med upplösningen. Hursomhelst så är det här ändå en bra bok som ska läsas!

helix 2005-03-08 16:18
Auster vet hur man ska fascinera! Att så djupt gå in i flera historier samtidigt och alla historier håller läsaren intresserad. Jag gillar greppet med fotnötter, det engagerar läsaren om möjligt ännu mer i texten. Högt betyg!

Geun_yeong 2005-09-12 16:41
Jag har äntligen hittat boken som alltid kommer att ligga på mitt nattygsbord, så jag lätt kan nå dem om jag behöver någonting bra att läsa.
Kan ärligt säga att detta är den bästa bok jag någonsin läst!

Rosa 2006-10-02 07:39
Den här boken är lite annorlunda. Till en början hade jag svårt att hålla isär alla karaktärer eftersom det finns fler än en historia inblandad. Men det löste sig så småningom.

Det var ju fantasirikt av författaren att arbeta en del med fotnötter men jag uppskattade det inte. Mitt på en sida fanns en asterisk med hänvisning till en fotnot. Denna fotnot sträckte sig ibland över flera sidor och när man hade läst klart fotnoten fick man bläddra tillbaka i boken tills man kom till rätt ställe på den övre texten och sedan fortsätta läsa.

Språket är bra och handlingen är lite överraskande och smått komisk emellanåt.

tekoppen 2006-12-03 11:25
Det är nog en av de bästa böckerna jag har läst. Underbart språk som flöt som en stor å.

MuckeN 2007-04-01 23:06
Den första boken jag läst av Paul Auster och det är den bästa bok jag läst hittills. Jag gillar att han fördjupar sig i flera historier, men gillar inte riktigt grejen med fotnötter som bara gjorde att jag kände mig obekväm i läsning varje gång de dök upp. Trots den lilla skavanken är den högt uppskattad av mig. En bok som förtjänar en speciell plats i var mans bokhylla.

Sanne 2007-04-15 13:27
Den första Auster-bok jag läst, men definitivt inte den sista!

En fängslande berättelse om en författare som under konvalescensen efter en allvarlig sjukdom, köper sig en ny anteckningsbok för att lite trevande börja skriva igen. Under skrivövningarnas gång får vi dels följa det försök till berättelse som tar form i anteckningsboken, och dels får vi inblick i författarens liv och värld.

En oerhört skickligt sammansatt historia, där man är lika nyfiken på fortsättningen i berättelsen i anteckningsboken som på vad som händer i författarens liv. Flera historier berättas parallellt, delvis genom ett för mig lite irriterande system med fotnötter, som i vissa fall sträcker sig över flera sidor och som gör att man finner sig bläddra fram och tillbaka för att hitta tråden igen.

En mycket fängslande historia, berättad med ett snyggt och flytande språk, och med ett driv som gör att man läser ut boken på ett par timmar, i ren nyfikenhet och fascination. Helt underbart!

ElinLeticia 2007-12-10 16:34
I en kinesisk affär i New York hittar författaren Sidney Orr en anteckningsbok från Portugal. Författaren har sedan en tragisk olycka som nära bringade honom av livet, haft skrivkramp. Men den lilla blå anteckningsboken löser hans band och Orr börjar skriva en historia om en annan författare som hittar en bok som heter "Orakelnatten". Orr blandar in element från sin egen verklighet i sin berättelse och de båda intrigerna tvinnas ihop för att upphöra vara unika. Fiktion blandas med verklighet tills Orr inte vet vilket liv han lever. Blir det Orr skrivit verklighet för att han skriver det? Vilken makt ligger ödet i händerna hos och varför?

Författaren har uppenbarligen humor. Denna berättelse handlar om en författare som skriver om en annan författare som vill publicera "Orakelnatten". Det gäller att hänga med i svängarna! Auster speglar sin historia i ytterligare en historia. Det är oerhört komplext, men konstigt nog inte särskilt komplicerat! Boken är olycksbådande och sådana böcker brukar jag ha svårt för eftersom det känns tragiskt att bana igenom en massa sidor av lidande för en kulmen av lidande i slutet. Auster lyckas dock förvandla Orrs agerande i historien från någon som passivt dras in i handlingen - till någon som aktivt deltar och därför förvandlar det olycksbådande till något som är. Berättelsen är sorglig, men den är också ett långt konstanterande att livet är märkligt och mystiskt. Tragedi kan bli komik, komik något vardagligt och det vardagliga något främmande.

När jag börjat läsa denna bok var det omöjligt att sluta. Varje sidospår (det finns många) mynner ut i att förstärka huvudhistorien. Ovanligt nog använder sig Auster av fotnoter (ungefär på samma sätt som Terry Pratchett). Dessa fotnoter störde mitt läsande till en början, men kom senare att berika läsandet. Genom att tvinga sig själv att stoppa upp huvudhistorien för en sekund och betrakta historien ur ett annat perspektiv - eller ett djupare perspektiv tillät författaren mig att reflektera och ta till mig berättelsen på ett sätt som utvecklade mitt läsande. Den ovanliga kompositionen störde mig innan jag vande mig - men det stod ändå tydligt att författaren hade ett syfte med sin stil, från början. Det finns ingen tveksamhet i "Orakelnatten". Paul Auster är en författare med finlir. Hans arbeten tycks vara påverkade av Kurt Vonnegut, men finner också referenser till judisk mystik och skrönor. Om man tycker om Auster bör man förutom Vonnegut läsa Allessandro Barrico, Amos Oz, Jonathan Safran Foer (som bor i samma hus som Auster), M. Bulgakov och möjligen också Isaac B Singer.

Min första bok av Paul Auster som jag läste var "Timbuktu" som fick en femma i betyg. Jag var ovillig att läsa fler böcker av författaren av rädsla att bli besviken. Det har jag dock inte blivit! "Orakelnatten" får precis som Timbuktu en stark femma. Idag har jag också plöjt igenom "Den röda anteckningsboken" som får en svag fyra. Det tycks mig som om jag hittat en ny favoritförfattare - och att jag börjar det nya året med höga litterära förhoppningar - som kan väntas falla ut till min fördel! Jag vill å det varmaste rekommendera "Orakelnatten" till alla läsare som ännu inte kommit i kontakt med Paul Auster.

pidelida 2007-12-13 22:16
Sidorna vände av sig rätt tidigt i boken. Lätt att komma in i historien men hade velat sett att vissa delar (romanen han började skriva) skulle avlutas istället för att hamna i ett dött läge. Den var ju intressant =)

poby 2009-02-05 21:01
En sanslöst bra berättad berättelse. Språket är mjukt och följsamt. Handlingen flyter fram i en svag dimma. Ibland är man inte säker på om man befinner sig i handlingen i boken, eller i handlingen i boken i boken, eller i handlingen i boken i boken i boken. Jag njöt hela tiden.

d@ddydj 2014-08-04 11:39
"Orakelnatten" påminner smått om Stephen Kings "Lida" i och med att det kan ses som en studie i författandet. Men i denna bok tas författandet ett steg längre och efterliknar snarare något maniskt skapande av verkligheter vilka snart blir svåra att skilja från den "riktiga" verkligheten. Metafiktionen och fiktionen nystas in i varandra och verkligheten blir ett allt mer diffusare begrepp.

Kreativiteten hos en författare ses både som en tillgång och last. En tillgång för skapandet av nya världar, men samtidigt en last ifall kreativiteten inte används på rätt sätt. Under huvudpersonen Sidney Orrs konvalescens blir hans relation till sin fru allt mer underminerat. Och eftersom den hemlighetsfulla frun inte vill berätta något har han bara sin kreativitet att utgå ifrån - han hittar på historier. Problemet med dessa historier är att det är det enda man har att ty sig till när det inte finns något annat till hands och med ens ser man det som verklighet.

Författaren efterliknar en slags profet i denna bok. Böcker lämnar något efter sig, dess ord är en ödets väv som nystats av författaren. Och med en fiktiv bild framför sig, istället för ingen bild alls, tillåts det fiktiva träda in i verkligheten.

Det är en ömsom spännande och ömsom intressant bok, om relationer och dess svagheter, om böcker och dess makt, och hur detta hör ihop. Och mitt i allt finns författaren som allteftersom börjar förstå att ord innebär makt.

Skriv egen bokrecension till Orakelnatten