Vinterverk

Författare: Stephen King
Genre: Fantasy

Var går gränsen mellan liv och död? Kanske inte alls där man tror? Sandra Stansfield är ung, ensamstående och blivande mor. Som en av de första i världen får hon lära sig andningsprofylax. För hennes läkare, doktor McCarron, blir det inte bara en möjlighet att pröva en ny metod - det blir också en skräckfylld lektion i att livsviljan kan besegra allt.

Boken rymmer även "Höstgärning", berättelsen om Gordie, tolv år, och hans tre kompisar Chris, Teddy och Vern. En stekhet dag ger de sig ut på vandring längs järnvägen från Castle Rock för att titta på den döde pojken Ray, som varit försvunnen i tre dygn. På sin långa färd råkar de ut för många farliga äventyr, och samtidigt tar pojkarna ett stort kliv mot en väntande vuxenvärld.
Medelbetyg: 4 (4 röster)
Bok recensioner av Vinterverk :
2004-05-27 15:56
Bland Stephen Kings novellsamlingar finns två jag är oerhört förtjusta i, de paralella "Sommardåd" och "Vinterverk". Sommardåd har jag bara läst en gång för tusen år sedan, men den brände sig fast. Likaså gör Vinterdåd, som innehåller två berättelser. Dels den som "Stand by me" är baserad på "The Body", och dels den om "andningsmetoden".

Den första berättelsen är den längsta och en av de bästa King skrivit. Kanske är den det eftersom det är en av de få berättelser som inte har någon övernaturlig bestånds del alls i sig. Filmen följer boken nästan exakt och är nog en av de verklighetstrognaste filmer efter böcker som någonsin skapats. Film som bok är underbara. Det är en magisk berättelse om fyra pojkar och deras vänskap. Men det är också en berättelse om livet och hur vänner kan dra ner en i djupet. På sätt och vis är den här berättelsen en av Kings mognaste trots att den här så kort.
Den andra berättelsen är kortare och klart påverkad av Edgar Poes spökhistorier. Det är en av mina favoritberättelser faktiskt, framför allt för sättet den berättas på. Eftersom jag anser att den är så pass lätt att "förstöra" tänker jag inte berätta några detaljer i min recension. Just denna historia är till för att undersökas av läsaren själv....och det är den helt klart värd.
2004-05-28 09:36
Jag gillar Kings noveller lika mycket som hans romaner! De här två är inga undantag, även om jag gillar "Sommardåd" ännu bättre.
Som separata berättelser skulle jag ge Höstgärning en 3:a och Vinterverk en 4:a - sammantaget får det väl bli en 4:a! ;-)