Ämnesord: humor
Utgivningsår: 2003
ISBN: 9780061020407

Medelbetyg: 4 (2 röster)
Bok recensioner av The fifth elephant :
2009-04-19 14:00
Skivvärlden står som bekant på fyra elefanter, som bärs av en gigantisk sköldpadda. Enligt legenden var det fem elefanter från början. Den femte symboliserar allt som finns, men inte syns. Den rasande elefanten tros ha kraschlandat i det mörkaste Uberwvald. Dessa lemmar var av kol, järn och silver. Uberwald är dvärgarnas land. Dvärgarnas, vampyrernas och varulvarnas. Den tveksamma civilisation som Ankh-Morpork ståtar med har inte nått detta land. Ännu. Men eftersom en ny dvärgkonung snart ska krönas och Lord Vetenari sänder hertig Sam Vimes som Ankh-Morporks diplomat, kan detta komma att ändra sig.

Detta är en berättelse om diplomati, kriminalitet och rättslöshet. Djupast handlar denna bok om tradition kontra nuet. Terry Pratchett har som vanligt lyckats fånga kulturkrockarna på ett lustigt allvarligt sätt. Trots att han skriver om varulvar och vampyrer lyckas han pricka helt rätt, när det kommer till igenkänningsfaktor! Det är facinerande eftersom det finns få författare som lyckas vara samhällskritiska, samtidigt som de underhåller - och de som faktiskt lyckas, ploppar inte ur sig lika många mästerverk som denne författare.

Att läsa "The fifth elephant" på engelska är inget val man gör. Den svenska översättningen tycks vänta ett decennier. Det är tufft ibland eftersom Pratchett leker med dialekter, och typiska sätt för både troll, vampyrer och "igor"-ar att tala. För att helt förstå vad som sägs måste man nästan höra det högt, vilket drar ner lästakten avsevärt. Det tog mig mer än en vecka att avsluta denna bok. Jag hade kul under tiden, men längtar ändå efter en svensk översättning så jag förstår alla de skämt som jag uppenbarligen missade. Jag ger "The fifth elephant" en stark trea i betyg. Det låga betyget beror delvis på att min engelska inte är tillräckligt bra för att jag skulle uppskatta boken till fullo. Men sen handlade det också om de jämförelser jag gjorde mellan denna bok och (den senare) "Thud!" som handlar om ungefär samma sak. Där "Thud!" höll en mästerlig dialog och var så spännande att sidorna brändes på fingertopparna - saknade "The fifth elephant" drivet. Pratchett lirar på en annan nivå än andra författare, varför ett betyg som "tre plus" inte ska jämföras med någon annan än honom själv - och betygen jag satt på hans andra böcker. Det kan tyckas orättvist, men Pratchett är outstanding. Och har du inte läst honom än, har du en litterär skatt att hämta hem! Gör det!

"

Skriv egen bokrecension till The fifth elephant
Nordiska myter