Herrskap och häxor

Författare: Terry Pratchett
Ämnesord: Humor

Det är Midsommarnatt och Älvorna har återvänt, vackra, glamorösa, förtrollande - och onda. Men det där sista har människorna tyvärr redan glömt. Det är bara Mormor Vädervax och hennes häxkollega Nanna Ogg som vet hur farligt Herrskapsfolket egentligen är...
Orangutanger och dvärgar, träskodansare och blivande drottningar - förenen eder! Nu ska Älvorna bekämpas!

Medelbetyg: 3,8 (5 röster)
Bok recensioner av Herrskap och häxor :
2003-12-11 08:09
I den här boken får häxkollegorna Mormor Vädervax och Nanna Ogg tampas med de onda älvorna som kommit från en paralellvärld för att ta över makten.

Jag tycker att den här är den bästa boken, man kan läsa om den flera gånger. Dråplig man får skratta mycket.
2003-12-17 17:40
En av hans bättre tycker jag eftersom jag gillar häxorna. Underhållande och lättläst.
2007-02-18 00:01
Älvor skapar glamour och mental blindhet. De tilltalar människans mest korkade egenskaper! Detta vet häxklanen i Lanker och har därför blockerat herraskapsfolket från att ta sig in i människornas värld. Iallafall större delen av året, men inte i midsommartid. I midsommartid är den magiska kraften mycket starkare. Och när vi besöker kungariket Lanker i "Herrskap och häxor" är det några dagar kvar till midsommar. På midsommarafton skall Viväcka Vitlöök gifta sig med sin pojkvän Verence (tidigare narr - numera kung, efter det att Mormor Vädervax bestämt placerat honom på tronen). Något ondskefullt slipper nu igenom blockaden av magi och tar sig in i det mänskliga medvetandet. Mormor Vädervax, Nanna Ogg och Viväcka Vitlöök är de enda som kan förhindra katastrofen.

Mina olästa Pratchettböcker börjar sina och varje bok känns som en välsignelse. Troligen kommer jag höja alla böckernas genomsnittsbetyg ett steg efter den här rundan. Pratchett går inte att jämföra med andra författare. Han har allt! Språket, formen, idéerna och framför allt syfte med sina berättelser. Bakom varje ord, varje humoristiskt stycke ligger mängder av kunskap. Ju mer man har läst, ju mer man kan om världen, oavsett om det gäller fysik, teologi, litteraturvetenskap, historia, politik, mode....you name it, så har Pratchett varit där och krafsat upp guldkornen. Men han smyger inte bara in alla hintar till vår värld - han vänder upp och ner på dem och förvandlar dem till ren parodi. Pratchett tillhandahåller samma typ av komik som Eddie Izzard. Båda skapar bilder i läsarens (tittarens) huvud, som stundtals är så absurda att man inte borde skratta - men kommer på sig själv att frusta vad man nu dricker över halva böckerna. Pratchett är ett geni. "Herrskap och häxor" har paraleller framför allt i Shakespeares verk, vilket de flesta av häxberättelserna i Pratchetts böcker har. Här hittar jag hintar till "En midsommarnatts dröm", "Så tuktas en argbigga" samt "Macbeth". Och då pratar vi om de huvudsakliga strömningarna - gud vet hur många andra paraleller det finns. Förr eller senare kommer det forskas om Terry Pratchetts böcker, på samma sätt som man nagelfar Bibeln - sanna mina ord! Denna bok är en av de bästa böckerna om Skivvärlden eftersom den är så lekfull och rolig att läsa. Historien känns helgjuten och karaktärerna trovärdiga. Boken får en stark fyra i betyg.

"

Skriv egen bokrecension till Herrskap och häxor
Nordiska myter