V. Jackson
Dödlig längtan
 J. Asher

Terror

Författare: Håkan Östlundh
ISBN: 9170372209

En solig försommarmorgon skjuts två turistande ungdomar till döds i Nisseviken på Gotland. Båda har invandrarbakgrund. När polisen kommer till platsen upptäcker de snart att det funnits ytterligare en person i huset ¿ kvar i ett av rummen ligger ett egyptiskt pass. Det ligger nära till hands att anta att det är ett rasistdåd, men varför ger sig den försvunne mannen då inte till känna? Polisen Fredrik Broman kastar sig gärna in i utredningen för att tänka på något annat än sitt äktenskap, som är i allvarlig gungning. Hans fru Ninni har kastat ut honom sedan hon fått veta att Fredrik inlett ett förhållande med en kvinnlig kollega. Mitt i utredningen av morden i Nisseviken inträffar plötsligt något som förändrar hela situationen. En sprängladdning exploderar ombord på en Gotlandsfärja, och ett antal personer dödas i det kaos som följer. Alla allmänna kommunikationsmedel lamslås och skräcken sprider sig i samhället. Är det så att den internationella terrorismen nått det fredliga sommarparadiset och det trygga Sverige?

Medelbetyg: 3,33 (6 röster)

Bok recensioner av Terror :

Rosa 2007-01-10 14:30
Detta är den tredje boken i samma serie och enligt min åsikt den sämsta av dem. De två första tyckte jag rätt mycket om och den här boken har alla förutsättningar för att vara bra: En härlig miljö (Gotland även här), bra intrig, samhällsuppdaterad, strul i privatlivet hos huvudpersonen.

Men ändå faller den pladask för mig. Den är så himla politiskt korrekt. Som alltid i den här sortens romaner när man tar upp ämnet rasism och invandrarfientlighet så kan man ge sig den på att författaren inte vågar agera på annat sätt än vad som anses comme il faut och som läsare får man en pekpinne - "du ska inte alltid tro att det är invandraren som är den skyldige - är du rasist, eller?!" Jag blir så trött på det ....

En slätstruken trea blir det.

Ninni_1960 2010-03-22 10:56
Jag gillade den här boken även om den inte var lika bra som de två första. Det är en blandning av polisarbete och privatliv som denna gång gått över till lite för mycket privatliv. Hoppas balansen blir bättre i nästa bok av Östlundh som skriver läsvärt och trovärdigt.
Synd den inte finns som ljudbok.

Otimala 2012-09-02 22:07
Det var lite kul när jag läste de två recensioner som fanns på denna bok. Jag hade faktiskt tänkt peka precis de saker som tas upp: Det börjar bli på tok för mkt privatliv nu! Och så det där politiskt korrekta... Men visst är det en bra bok för det! Gotland är ju en tacksam plats att förlägga deckare på;det karga och alla fornlämningar gör miljön speciell, och en ö blir ju lite av "det slutna rummet" också. Östlundh har hamnat i skuggan av både Jungstedt och Jansson, och jag kan inte alls förstå varför - han skriver bra mkt bättre deckare än någon av dem, enligt mig. Efter lite velande ger jag honom en svag fyra istället för en stark trea för denna.

gun 2012-11-19 15:51
Det bästa med den här boken är att den utspelar sig på Gotland. Men efter att ha läst/hört de två första böckerna av Håkan Östlundh så kändes den här inte vara av samma kaliber som de tidigare. Fast betyget godkänt som kriminalroman får jag ge.

Anfield 2013-01-07 09:57
hel ok !

koala_75 2014-09-24 09:47