Våldgästen

Författare: Birgitta Stenberg
Utgivningsår: 1963
ISBN: 9788726107449

Sara återvänder till Sverige efter några år i Paris. Hon är konstnär och i den berömda staden har hon lyckats göra sig ett namn. Men i Sverige är allt som det var förut. Hon får en ung raggare till älskare och hamnar snart i kontakt med den karismatiska raggarledaren Leo. Det som till en början verkar vara en vanlig romans utvecklar sig snart till att bli något mycket mörkare. Leo har en förmåga att förinta liv, och han har av någon anledning bestämt sig för att Sara inte ska få komma helskinnad ur deras förbindelse ...
Bok recensioner av Våldgästen :
2024-02-14 14:27
Birgitta Stenberg är en författare som kommit lite i skymundan för mig och jag har läst ganska så lite av henne under åren. Nu till julas läste jag två böcker av henne som jag tyckte mycket om: "Tusenbröderna (1988)" och "Detta med Doris (1989)" och jag tänkte därför fortsätta med att utforska hennes äldre romaner. Jag kan inte låta bli att dra vissa paralleller till Kerstin Thorvall som jag läst betydligt mer av. Två damer som levde före sin tid, skulle man kunna säga. Jag minns inte hur välkänd Stenberg var?, men hon var väl ett ganska känt namn ett tag? Även om hon nu på senare år blivit alltmer bortglömd, tyvärr.
Det skulle vara intressant att veta vad recensenterna skrev om den här boken 1963. Tolv år före "Det mest förbjudna" som blev brutalt sågad och med mer detaljerade sexscener. Stenberg skriver här fritt om orgasmer, onani, lesbisk kärlek och om våld. Med det sagt så kan jag inte finna en enda recension om den här boken.
Sara, drygt trettio är konstnär i Paris. Hon är tungsint, drömmande och sexuellt frigjord. Hon ser sig själv som en självständig kvinna. Hon är änka och har en tolvårig dotter i London som hon aldrig träffar. En dag får hon besök av Kari, en kollega och den enda kontakt hon har kvar från Sverige. Kari lyckas övertala Sara att de ska byta ateljé för några månader framöver. Och så blir det också: Kari flyttar till Paris och Sara till stockholmsförorten Årsta där Karis kombinerade hem och ateljé finns.
En dag träffar hon Kristian, en vacker sjuttonårig pojke som hon lyckas övertala att sitta modell för henne. Snart inleder de ett förhållande.
Kristian har en äldre bror, Vernon som han föraktar. Vernon är raggare och har just rymt från fängelset. Han "arbetar" för den lokala fruktade gangstern Leo med att stjäla motorfordon som de sedan säljer. Kristian ska bli boxare och när han åker bort på ett träningsläger så träffar Sara den fruktade Leo och de inleder snart ett brutalt bdsm? förhållande. Leo blir som en livsfarlig drog för henne och trots att hans brutalitet enbart blir värre och värre- så kan inte Sara få nog av honom.
Leo, Vernon och de andra lokala smågangstrarna planerar en kupp och snart blandas Sara in i de kriminella kretsarna som helt hotar att förgöra henne.
I Leos kretsar är ett människoliv värt mycket litet och flickor enbart en bytesvara.
En kriminell bekant släpper ut en samling råttor i Saras kombinerade ateljé/bostad och hon ser sig snart invaderad från alla håll. Hur ska det sluta?