Billy och bollen

Författare: Birgitta Stenberg
Genre: Barnbok
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789163859526

Killen med den prickiga baskern firar 20-årsjubileum!
I den här boken står Billys kära boll i centrum. Billy har kollat in hur de stora killarna trixar, klackar och dribblar, och han tränar stenhårt på att kunna göra likadant. Tillsammans med grannen Lotta och andra intresserade i området lyckas de få till en riktig fotbollsmatch med rökare, någon tåfjutt och en riktigt luftpastej över mål!
Det här är den femtonde boken om Billy. Berättelserna om honom och den känslosamma och lite mera rebelliska grannen Lotta handlar om mänskliga relationer och barnnära dramatik. Som att uppleva sitt första utedass, krabbfiske, åka hiss med två grisar och hur det känns när man blir svartsjuk eller jättearg. Birgitta Stenberg berättar om vardagliga äventyr som intresserar små barn och Mati Lepp har skapat en Billy-värld som man känner igen sig i: Billys rum, leksaker och gardinerna i köket återkommer i varje bok. Och Billys signum, den prickiga baskern, sitter stenhårt på plats i alla lägen!
Bok recensioner av Billy och bollen :
2021-09-10 12:43
Billy vaknar. Det första han gör är att sparka på sin gula fotboll. Mamma säger åt honom att göra det ute. Då kommer grannen Lotta. Hon vill också vara med och sparka. Snart dundrar bollen in i farbror Storms trädgård. Det är Lotta som skjutit för hårt. Farbror Storm blir arg. Men snart snickrar han åt Billy ett riktigt mål. Billy frågar om farbror Storm vill stå målvakt. Och det vill han. Snart är det fullt med folk i alla åldrar som vill vara med och spela fotboll hemma hos Billy. Inte lika bra som flera av de andra berättelserna jag läst om Billy. Men den har i alla fall ett ämne som man lätt kan känna igen sig i. Åtminstone de som tycker om att lira boll. Med andra ord inte jag.

"

Skriv egen bokrecension till Billy och bollen
Flyttbestyr med äventyr