Partners

Författare: John Grisham
Ämnesord: spänning
Utgivningsår: 1999
ISBN: 9176434966

De bevakade Danilo Silva i flera dagar innan de slutligen grep honom. Han bodde ensam, levde ett stilla liv på en skuggig gata i en småstad i Brasilien; ett enkelt liv i ett enkelt hem, definitivt ingen lyx. Där syntes inga spår av den förmögenhet som de trodde att han hade stulit. Hans utseende var förändrat och han talade ett annat språk. Men Danilo hade ett mångsidigt förflutet. Fyra år tidigare hade han varit Patrick Lanigan, en ung delägare i en ansedd advokatbyrå. Han hade en vacker fru, en nyfödd dotter och en strålande framtid. Sedan, en kall vinternatt, dog Patrick en ohygglig död i en brinnande bil. När han begravdes innehöll kistan bara aska. Patrick följde sin egen begravning på avstånd. Därefter flydde han. Sex veckor senare försvann 90 miljoner från advokatbyråns utlandskonto.
Medelbetyg: 3,25 (8 röster)
Bok recensioner av Partners :
2006-06-20 09:33
Jag läser gärna en bok av John Grisham då och då. Man vet vad man får; en bok i advokatvärldens spännande turer. Just den här boken handlar om advokaten Patrick Lanigan som arrangerar sin egen död i en bilolycka. Det gör han därför att han stulit 90 miljoner dollar - pengar som tillhör advokatbyråns klienter. Han har förändrat sitt utseende och skaffat ny identitet. I och med de stulna pengarna förstår människorna som är ute efter honom att Patrick inte alls är död, utan på rymmen.

Under berättelsens gång får vi också följa Eva Miranda, Patricks hemliga medhjälpare. Hon är den enda som vet var pengarna finns, men hon är liksom Patrick jagad av några livsfarliga män. Det är spännande att följa Patricks och Evas farliga och invecklade plan för att rädda pengarna - och sig själva. Deras kamp för att hålla sig undan alla förföljare, gör boken kul att läsa. Slutet är oväntat och bra.
2008-02-01 23:49
Jag gillar Grishams tidigare böcker, men med den här boken började hans böcker bli en aning intetsägande. Det verkar som idébristen lyser igenom för Grisham som ändå försöker skapa nya berättelser som inte påminner om några av hans tidigare böcker. Den här boken är inte speciellt realistiskt. Det är spännande att följa Patricks flykt och hur han håller sig undan, men anledningen till varför han håller sig undan är inte speciellt intressant. Dessutom känns det inte verklighetstroget.
2008-05-25 21:55
En av Grishams bästa. Man märker att han kan sin sak. Han har varit advokat själv.
2009-03-24 07:46
Det här var den första boken av Grisham jag läste. Förbannat spännande och mycket bra upplägg.Läst nästan alla böcker av honom därefter.
2012-07-09 22:10
Läste denna bok på engelska i skolan i 9:an. Jag tyckte inte att den var bra alls! Det lilla som hände i den här boken var så enormt tråkigt att jag knappt förmådde mig läsa klart boken. Enda anledningen att jag läste ut den var att vi skulle skriva om boken efteråt. Därav betyget..
Men så är jag inte så förtjust i advokattjafsböcker heller då.. ;) Kommer troligen inte att läsa något mer av Grisham då detta inte alls var en bok i min smak och han mest håller sig inom ett ämne i alla sina böcker som jag har förstått det.

"

Skriv egen bokrecension till Partners