M. Wester

Herr Clerk Vår mästare

Författare: Eyvind Johnson
Ämnesord: depression, historia, kärlek, kultur, ungdom
Utgivningsår: 1998
ISBN: 9789174865905

Herr Clerk Vår Mästare är ursprungsversionen till den roman som utkom 1928 under titeln Minnas. Den vardagliga livsrytmen i en norrländsk stad rivs efter hand upp; människorna är annorlunda funtade än de och deras omgivning tror. Inte heller det Himmelrik som utgör ett komplement till det jordiska händelseförloppet är någon fridfull ort; även det är fyllt av olösta konflikter. Författaren strök själv de himmelska partierna innan han sände in manuskriptet, och på förläggarens begäran ströks också vissa fränt realistiska skildringar. Romanen publiceras nu för första gången i obeskuret skick.

Bok recensioner av Herr Clerk Vår mästare :

stigh 2010-09-05 12:42
Herr Clerk Vår Mästare är inget mindre än ursprungsversionen av Eyvind Johnsons roman Minnas som utgavs 1928. Författaren hade själv strukit de mer experimentella delarna av romanen som utspelar sig i Himmelrik innan han sände in manuskriptet till förlaget, som i sin tur, och på förläggarens begäran, strök vissa fränt realistiska skildringar. Romanen har via Svenska Akademins ömsinta försorg nu publicerats i sitt ursprungliga skick.

Jag har tidigare recenserat romanen Minnas som på det stora hela utgör de strikt realistiska delarna av Herr Clerk Vår Mästare, de övriga delarna som skildrar Guds bestyr i Himmelrik har med vissa nödvändiga korrigeringar efterpublicerats i romanen Spår förbi Kolonos (se separat recension).

Efter att ha läst Herr Clerk Vår Mästare kan jag inte annat än imponeras av Johnsons djärva och mycket snillrika val komposition. Berättelsen utspelar sig bokstavligt på flera olika nivåer och med ett minst sagt brett persongalleri: från gud och dennes sändebud ängeln Eufradamus, till de norrländska tonårsbröderna Ivar och Martin, den alkoholiserade pederasten och sedermera frälsningssoldaten J A Galén samt den i rubriken förekommande stadsbibliotekarien herr Clerk (för att bara nämna några).

Johnson var bara 28 år när han lade sista handen på det manusskrift som sedan skulle omarbetas till oigenkännlighet. Bara författarens ringa ålder är imponerande i sig och visst kan man redan här ana att Johnson skulle bli en av de stora förnyarna av den svenska litteraturen. I det snillrika berättargreppet och det närmast laborativa händelseförloppet anar jag spår från litterära storheter som Proust och Joyce. Att Johnson och förlaget valde att inte gå hela vägen och publicera boken i obeskuret skick är dock fullt förståeligt. Den svenska publiken var sannolikt inte mogen för det 1928, och delarna om Himmelrik rimmade säkert illa med det faktum att Johnsons var och lanserades som arbetarförfattare. Jag är dock lycksalig över att Svenska Akademin tagit sig an det mödosamma arbetet med att återskapa romanen till sitt ursprungliga skick. För det här är onekligen ett tvättäkta mästerverk.

Boken inleds med en mycket läsvärd och välorienterad introduktion av akademiledamoten Ulf Linde. Läs och förvånas av författarens sprudlande idérikedom och högst moderna språk!

Skriv egen bokrecension till Herr Clerk Vår mästare