Författare: Eyvind Johnson
Ämnesord: filosofi, depression, politik, historia, kärlek
ISBN: 9100572276

Medelbetyg: 4,75 (4 röster)
Bok recensioner av Romanen om Olof :
2005-08-19 21:17
Detta stora epos innehåller fyra delar som utkom med ett år mellanrum mellan 1934-1937 och varje del illustrerar en viss tid i den unge Olofs uppväxt. Läsaren får följa honom från då han vid fjorton års ålder lämnar styvföräldrarnas skyddade hem för att bege sig ut i verkligheten och försöka ordna sig ett arbete, tills det att han är nitton och nästintill en vuxen man. Romanen ska delvis vara självbiografisk, och det känns nästan vid läsningen, då Johnson som ciceron guidar oss genom den unge mannens liv och vandel på ett makalöst sätt, och beskriver hur den unge Olof för första gången kommer i kontakt med litteraturen, socialismen, kärleken, det hårda arbetet och så vidare.

Att göra en detalj beskrivning av vad som exakt utspelar sig i ”Romanen om Olof” känns svårt då det är så mycket som känns som centralt och viktigt, men jag rekommenderar verkligen boken, en vacker och sorglig, men även vemodsfull skildring av en brådmogen pojkes resa till vuxenlivet under 1900-talets första decennium
2006-07-24 16:25
En i stora delar självbiografisk roman om Johnsons uppväxt i norrbotten mellan åren 1914-1919. Romanen är en samlingsvolym som består av de fyra delarna ”Nu var det 1914”, ”Här har du ditt liv!”, ”Se dig inte om” och ”Slutspel i ungdomen”. Romanens huvudperson, Olof Persson, är 14 år när han i romanens inledning lämnar sitt fosterhem i Norrbotten för att skaffa sig ett arbete. Hans egna föräldrar är fattiga och fadern dessutom sjuk och oförmögen till arbete. Över de cirka 700 sidorna får läsaren sedan följa Olofs slingringa väg genom tonåren. Romanen om Olof blev Eyvind Johnsons stora genombrott, boken har även filmatiserats av Jan Troell 1966.

Jag har valt att recenserat de fyra delarna var för sig (på den här sidan) och summerar jag de intryck som läsningen gav/givit upphov till blir det sammantagna betyget en femma. Dock en ganska svag sådan eftersom jag upplevde de två första delarna som bitvis svårtuggade.
2012-10-24 17:53
Omläsning. I ett barns upplevelser och hårda erfarenheter ser vi hur en inre kraft växer och bär honom över till ett vuxet liv och vi anar vilken riktning detta liv kan ta. En av vår tids stora romaner, eller romanserier om man så vill. Borde vara obligatorisk läsning på gymnasiet, om det inte redan är så. Likaså för företrädare för det högerparti i vårt land som hävdar att man införde den lika och allmänna rösträtten.

"

Skriv egen bokrecension till Romanen om Olof