Författare: Eyvind Johnson
Ämnesord: politik, psykologi, historia
ISBN: 9789170532078

Medelbetyg: 4 (2 röster)
Bok recensioner av Här har du ditt liv :
2005-08-25 09:42
Här har du ditt liv är andra delen i Eyvind Johnsons romansvit om Olof. Boken är till stora delar självbiografisk. Och i likhet med Nu var det 1914 är det en vemodig och lätt sorglig bok. Det mesta kretsar kring Olofs försök att finna sin plats i tillvaron när han går omkring och tar olika jobb i Norrland. Sakta men säkert upptäcker han litteraturen, politiken och kärleken. Det går att se paralleller med både Vilhelm Moberg och Harry Martinsson

Som ett sidospår förekommer den tragiska berättelsen om Tvätt-Johanna framåt slutet av boken och den historien är bland det vackraste jag har läst. Och kopplingen till en gammal visa är lysande romankonst.

Sammantaget en mycket bra och läsvärd roman.
2006-05-22 09:07
I ”Här har du ditt liv” fortsätter historien om den unge Olof och dennes uppväxt i ett Norrbotten för snart ett sekel sedan. Boken börjar med att Olof vänder hem för att delta vid sin faders begravning. Men att stanna hos fosterföräldrarna visar sig dock inte vara något alternativ för Olof som med brådmogen självaktning, och med gråten i halsen, manifesterar sin nyvunna självständighet genom att redan samma kväll fullfölja sin påbörjade vandring ut i vuxenvärlden.

I merparten av romanen får man som läsare sedan följa Olof slitsamma och (ska det visa sig) farliga arbete vid ett sågverk. Redogörelser över hur Olof intellektuella aptit väcks via läsningen utmynnar så småningom i berättelsen om Johanna – en berättelse som bygger på en skröna som Olof fått höra av arbetskamraterna. Denna berättelse kan tydas på många olika sätt, en vanlig förekommande tolkning (likaså min) är att den är en allegori över landskapet Norrbottens historia och ställning i det svenska samhället. Den handlar om Johanna vars fader säljer sin skog till den svenska staten och för pengarna köper en orgel som successivt rubbar hans förstånd.

Johnson bevisade med denna roman sin storhet som författare. "Här har du ditt liv!" är en imponerande berättelse som i maklig takt (närapå väl maklig) väver ihop realismen med fiktionen, en i hög grad fascinerande skildring av en arbetande befolkning som under stort slit byggde det moderna Sverige.

"

Skriv egen bokrecension till Här har du ditt liv
Vägen vidare