Författare: Eyvind Johnson
Ämnesord: politik, natur, historia, kärlek, kultur, ungdom
ISBN: 9789170532191

Medelbetyg: 4,5 (2 röster)
Bok recensioner av Se dig inte om :
2006-07-24 09:47
Del 3 i romansviten Romanen om Olof. Våren 1916 och Olof har lämnat sågverket för en plats som affischklistrare och karamellförsäljare vid stadens biograf. Under visningarna passar han på att se några av tidens mest publikfriande äventyrsfilmer samt diverse journalfilmer från det då pågående världskriget. Vid sidan om arbetet företar han sig utflykter i stans omgivningar med sin kamrat ”Skratt-Fredrik” vars förståndsmässiga kapacitet han i hemlighet ringaktar. Olofs politiska medvetenhet växer fram genom läsningen av bl.a. Marx, Krapotkin och diverse arbetartidningar. Under sommaren följer han med en ambulerande filmförevisare på marknadsturné runt i den norrländska obygden och blir därigenom för första gången sammanförd med den fagra skjutbanedrottningen tillika manslukerskan Olivia. I likhet med de övriga delarna i romansviten återfinns en av författaren uppsnappad legend också här. I ”Sagan om Brasiliens land” berättas den tragiska historien om de utfattiga norrlänningar som lät sig luras av utfästelserna om egen jordegendom men istället gick under i malaria i de sydamerikanska djunglerna.

”Se dig inte om” är enligt mitt tycke romansvitens mest livsbejakande och positiva del. Beskrivningarna av Olofs politiska uppvaktande, upptäckten av könsdriften och de därpå första fumliga närmandena till det motsatta könet utmärks av en hög igenkänningsfaktor, förunderlig detaljrikedom och rentav ljuvlig berättarglädje. Ännu ett mästerverk av Johnson.
2007-10-24 13:59
En mycket trivsam berättelse om den unge Olof och hans försök att finna sin plats i tillvaron. Blandningen av äventyrslystnad, människokärlek och förakt för andra är så genuint ungdomlig. Det makliga tempot till trots är detta den ljusaste (hittills) av böckerna om Olof.

"

Skriv egen bokrecension till Se dig inte om