ISBN: 9789170028144

Spänning:  9
Sorglig:  5

Medelbetyg: 3,62 (21 röster)

Bok recensioner av Varsel :

Miss Piggy 2004-05-21 14:26
En bok där handlingen egentligen inte har så mycket med filmen att göra (där Jack Nicholson gör huvudrollen) utan här får man djupet och nyanserna i psyket till den alltmer labile fastighetsskötaren Jack Torrance. Han kämpar med sin alkoholism och med den allt starkare dragningskraften som Overlook Hotell utövar.

ElinLeticia 2004-05-24 19:09
Shining, som på svenska översatts till Varsel, handlar om en familj där fadern Jack, fd alkolist, får arbete på ett avlägset men lyxigt hotell långt upp i bergen i Colorado. Sonen besitter märkliga egenskaper och kan förnimma strålning från människor, han kan till exempel läsa tankar och är mottaglig för onda krafter som inte vanliga människor kan se, eller kännas vid. Hotellet är ont, och pojken blir redan från början varse att något hemskt kommer ske.
Snart börjar fadern bete sig underligt, sonen får visioner om ett monster med hans faders röst och ansikte....vill men kan inte tro att något sådant kan ske....men drömmarna övergår snart att bli mer och mer verkliga.....Kanske kan man övervinna ondskan, men kan en femårig pojke göra det själv, det är frågan.

Shining har framgångsrikt filmats av Kubrick med Jack Nicholson briljant i huvudrollen som Jack. På många sätt är boken bättre. Boken ger ett vidare perspektiv om vad som sker på Overlock, och fördjupar sig i alla familjemedlemmarnas känsloliv. Jack är inte ond! Jack blir påverkad av miljö och omständigheter. Å andra sidan är filmen mycket starkare. Nicholson spelar en otäckt galen människa som hänger sig mer och mer åt sina fantasier. Kubrick valde att inrikta sig på de psykologiska delarna i Shining, och har på många sätt valt att utesluta den övernaturliga delen i boken. Han byter ut roughe klubba mot en yxa och lägger till en labyrint till miljön. Labyrinten gör det hela otroligt mycket otäckare och på så sätt är filmen mycket obehagligare än boken, som man ändå kan lägga ifrån sig och tänka ...typiskt King .....monster överallt.....

För på något sätt, är det väl mest skrämmande, att någon i vår vardag, någon vi älskar och tror vi känner utan och innan egentligen rymmer mer hemligheter än vi vågar och vill tro. Otäcka hemligheter som kan dyka upp när man är fast på ett hotell

Kanske inte den bästa bok King har skrivit, men utan boken hade ju knappast filmen skapats...

Margut 2004-05-25 13:07
Ännu en väldigt bra bok av Stephen King - jag håller inte med föregående talare alltså! :-)
Filmen är också bra, men då menar jag _inte_ filmen med Jack Nicholson, utan den "riktiga" versionen som är ca 4 timmar lång om jag inte minns fel.
En bok väl värd att läsa!

aud 2005-01-11 14:55
Bra och skrämmande, jag blir aldrig rädd för filmer men den här boken är riktigt läskig emellanåt.

Wolhay 2005-03-03 10:47
Jag gillar det tvetydliga konceptet som King använt i åtminstone halva boken.

Nessa 2005-07-13 14:26
En bra bok. Men filmen av Kubrick gjorde starkare intryck på mig. Den är riktigt bra!

Jenny 2006-06-19 18:07
Ibland när det görs en film baserad på en bok, blandar man ihop filmen och boken och kommer inte ihåg om det var boken eller filmen som man tycker är så bra. Kanske är det filmens tolkning av den här historien som jag kommit ihåg under alla dessa år, vilket är synd. Jag skulle själv bli galen om jag skrivit en bok som sedan en annan människa ska göra en film av, som inte från början kanske vet bokens syfte eller egentliga budskap. Då kan det lätt bli fel. Kanske var det så det blev med Kings "The shining" när Kubrick gjorde film baserad på hans roman. I det här fallet tycker jag att filmen är mer spännande och gastkramande än boken. Men det är absolut inget fel på skrämmselfaktorn i boken. Men det jag tänker på när jag hör "The shining" är Jack Nicholsons galna blick när han jagar både hustru och son genom hotellets långa korridorer.

Boken handlar om Jack Torrence som med sin familj bestående av hustrun Wendy och sonen Danny, som för övrigt är synsk, ska tillbringa en tid på ett hotell isolerat från omgivningen. Det är vinter och vägarna är täcka av flera meter hög snö. Jack får här tillfälle att skriva på sin roman och här kan han koppla av ordentligt tillsammans med sin familj. Men något händer, Jack börjar bete sig minst sagt underligt. Han blir skogstokig. Det är också något speciellt med hotellrum nr 217, något som Danny får erfara. King avskyr Kubricks tolkning av hans bok och gjorde en egen version. Den har visats som miniserie på tv några gånger, men jag har inte sett den.

92mja01 2006-11-11 11:54
Jack Torrance, en misslyckad författare, lärare och f.d alkohlist har fått jobb på ett avlägset lyxhotell långt uppe i Klippiga bergen. Jobbet har mycket lite med pengar att göra. Det hela är ett försök att bygga upp en nästan raserad relation med sin fru Wendy och sin 5-åriga son Danny. Men Danny är inte som vanliga barn. Han är synsk och kan se saker som ligger långt bortom en femårings fattningsförmåga. Hans undermedvetna försöker att varna honom för hotellet som ruvar på flera hemska hemligeter, minnen av saker som har inträffat där för länge sedan. Oförmöget att rent fyskiskt skada Danny vänder sig hotellet till hans mer lättövertalade far..

Varsel är den andra bok som Stephen King gav ut. Här bjuds läsaren på ett fantsktiskt smörgåsbord av lovande inleding. Gammalt hotell, vinter, ett synskt barn, instängda.. Ja, ni ser ju själva. Men istället för att låta alla inblandade gå lös på varann med motorsåg, som i moderna skräckfilmer, så är Varsel mer av det psykiska hållet. En stor del av boken består av inre monolog och tankar av olika slag. Man får följa en av huvudpersonerna i taget och se deras syn på det som inträffar. Jack Torrance är en intressant karaktär att läsa om. Han slits mellan son sons bästa och hotellets lockande erbjudande. Dock tycker jag aldrig att boken når fram till böcker som t.ex. Jurtjyrkogården, dels på grund av en aning upprepade händelser. Men en klar trea, nästan en fyra.
P.S: Det skulle vara roligt att se hur den snobbiga mr. Ullman reagerade på att hans hotell hade brunnit ner till grunden, något som saknas.

tekoppen 2007-10-06 19:48
En stephen king klassiker men slutet var lite för gulligt fö bokn ska få högsta betyg. Filmen är bättre.

danyel444 2007-11-11 21:54
Läste boken innan jag såg filmen. Riktigt krypande skräck. Händer mycket kusligheter i det isolerade hotellet. Skulle inte vilja vara där. Inget för svaga nerver. Stephen King när han är som bäst.

Kaj08 2008-02-01 23:52
Ruggig bok. Tyvärr såg jag filmen först och filmen är min absoluta favorit i skräcktemat. Jack Nicholsson gör en fantastisk tolkning, och det är hans bild man har framför sig när man läser boken. Kanske påverkas man av att ha filmen i huvudet när man läser boken, men den känns otäck och spännande. På något sätt föredrar jag nog ändå filmen, som har en otäckt kuslig stämning i sig.

Thomas72 2008-05-25 22:06
Filmen var mycket bättre än boken. Lite tråkig att läsa.

jossansten 2008-08-13 22:42
Den bästa utav de King-böcker jag läst. Blev dock aldrig skrämd på det sätt jag hoppades. Dannys övernaturliga förmåga - vad den nu bestod i - kändes mest som en bihistoria.

anette lenander 2011-01-15 15:23
Jag läste varsel när jag var tonåring.Jag köpte boken från 2010 och läste den igen.Man kommer ihåg allt trots att det var 20 år sen jag läste den.Det är klart en av det bästa böcker som Stephen har skrivit.

henkepenk 2011-07-20 15:21
En av hans 3 bästa, helt klart.

Spaniard 2011-07-26 23:34
Filmälskare och bokälskare har väl ofta olika åsikter men när det gäller The Shining/Varsel är åsiktsklyftan befogad. Kubrick tog ganska frikostiga avstickare och filmvärlden tog verket till sina hjärtan.

Jag själv tillhör däremot det andra lägret. Varsel är en fruktansvärt spännande bok som belyser helt andra aspekter.

Jag tycker faktiskt synd om alla dom som bara sett filmen. De kan nog i det här fallet inte njuta av boken i efterhand. Där gick de miste om en sällsynt läsupplevelse.

En av skräckhistoriens bästa.
En klassiker.

silvertherese 2012-03-02 11:44
Riktigt spännande bok faktiskt! Miljön, karaktärerna och verkliga, vardagliga händelser blandat med övernaturliga krafter och "the shining"! Tycker det var väldigt bra och spännande med ett litet barn som huvudkaraktär, men ibland blir det lite för svårt att tro att han bara är 5 år! Väldigt smart av King dock att växla perspektiv mellan karaktärerna så ofta, det skapar frustration hos läsaren, men får en också att vilja fortsätta läsa och mot slutet försvinner sidorna i rasande fart för att man bara måste få veta hur det hela slutar!! Ett är säkert i alla fall; man ska nog inte läsa denna bok på ett gammalt hotell i bergen någonstans, men så här på tryggt avstånd från en sådan miljö är den absolut väl värd att läsas om man vill få sig en spännande och intressant skräckupplevelse, som också har sina ljusa sidor!

Skriv egen bokrecension till Varsel