Gäst hos verkligheten

Författare: Pär Lagerkvist
Ämnesord: ungdom
Utgivningsår: 1925
ISBN: 9789100131661

Gäst hos verkligheten är Pär Lagerkvists självbiografiska barndomsskildring som publicerades första gången 1925. Berättelsen handlar om den känslige pojken Anders, livet vid järnvägsstationen och uppväxten i en svensk småstad. Det är en hemlighetsfullt skimrande berättelse om de första erfarenheterna av livet.
Pär Lagerkvist (1891-1974) blev ledamot av Svenska Akademien 1940 och tilldelades Nobelpriset i litteratur 1951.

"Gatorna låg tomma. Han följde henne till smedjan. Där var en tillbyggnad bakom, ett kyffe där hon bodde. Han kände det motbjudande att stå där igen vid muren, innanför vilken de vrålat och bölat. De skildes. Hon gick in i huset som om det varit en mänskoboning. Som befriad från något begav han sig på väg hemåt.

Så slutade den första ungdomen i bara upplösning, oredlighet, förvirring."

Medelbetyg: 3,23 (13 röster)
Bok recensioner av Gäst hos verkligheten :
2004-04-17 09:33
Jomenvisst
2005-08-04 19:54
Gäst hos verkligheten

Pär Lagerkvists Gäst hos verkligheten handlar om pojken Anders och hans uppväxt. Mycket kretsar kring pojkens tankar om det som sker i hans omgivning och hans extrema rädsla för att dö. Boken är i själva verket en orgie i expressionistisk dödsångest. Pojken ber på ett hemligt ställe efter att få leva. Enbart att få leva. Inget mer än att bara leva. När hans mormor dog fick han en väldig ångestattack men hade samtidigt svårt att visa sin sorg över förlusten. En fullständigt meningslös bok som precis som dramat ”Himlens hemlighet” handlar om meningslösheten. Pär Lagerkvist är förvisso en produkt av krigets destruktion och förstörelse men någon gräns på pessimismen måste väl ändå finnas.
2006-05-05 00:10
Gäst hos verkligheten" är Pär Lagerkvists självbiografiska berättelse om den lilla pojken Anders och hans uppväxt invid en järnvägsstation på den svenska landsbygden runt år 1900. Anders betraktar världen som genom ett fönster och lever helt i sin egen verklighet med ständig dödsångest och ensamhet. Han bor med sin stora familj men känner sig inte delaktig och förstådd, samtidigt som han själv inte heller förstår. Korta, ångestladdade episoder ur barndomen och ungdomsåren bildar en vemodig tillbakablick till en religiös, fattig och sjuklig tid som sedan länge är borta. Berättelsen är välskriven och emellanåt fängslande, men väcker många frågor som inte får svar.....
2007-06-18 22:07
Trots min förkärlek till existentialisterna var denna bok sannerligen en prövning. Den utmanar läsarens toleransnivå för ångest och huvudkaraktärens uppväxt består då gott som uteslutande av tunga tankar, religiös skepticism och distans till sin stora varma familj. Mina förväntningar på detta, Lagerkvists praktverk, var eventuellt för högt, då jag fann mig själv vara lite besviken i efterhand. Lagerkvists styrka är betydligt mer påtaglig i 'Bödeln' eller 'Pilgrim på havet', verk som är klart existentialistiska men med större finkänslighet och mognad.
2017-11-24 13:54
En intressant skildring från järnvägens barndom.

"