Onda sagor

Författare: Pär Lagerkvist
Ämnesord: far och jag
Utgivningsår: 1924

Novellsamlingen Onda sagor innehåller flera av den svenska litteraturens klassiska texter, som till exempel den om hissen som gick ned i helvetet, eller den inledande berättelsen Far och jag. Konstnärligt hör Onda sagor till Pär Lagerkvists mest betydande verk. Den gavs ut första gången 1924; året före barndomsskildringen Gäst hos verkligheten.Pär Lagerkvist (1891-1974) blev ledamot av Svenska Akademien 1940 och tilldelades Nobelpriset i litteratur 1951.

"Uppjagad, flämtande av ångest stod jag och såg efter den vilda synen. Jag anade vad det betydde, det var den ångest som skulle komma, allt det okända, det som far inte visste något om, som han inte skulle kunna skydda mig för. Så skulle denna världen, detta livet bli för mig, inte som min fars, där allting var tryggt och visst. Det var ingen riktig värld, inget riktigt liv. Det vara störtade sig brinnande in i allt mörkret, som inte hade något slut."
Medelbetyg: 4 (6 röster)
Bok recensioner av Onda sagor :
2003-12-16 08:33
Kan vara den bästa bok jag läst - på grund av sin allmängiltighet och odödliga svartsyn.
Korta, ibland bara en sida långa, noveller som ger ett starkt intryck, alla på sitt eget sätt. Lagerkvists bästa noveller finns här, bland annat mästerstycket Far och jag och Hissen som gick ner i helvetet.
2004-03-04 21:32
intressant novellsamling. Lagerkvists var så fantastiskt duktig på att skriva!!!
Samlingen innehåller "far och jag", den bästa lagerkvist-texten som jag läst hittills. alla novellerna i boken är intressanta, men "far och jag" är enastående!!!
2004-09-20 14:01
Kort bok innehållandes inalles elva korta, egendomliga, djupa berättelser samt betraktelser. I denna bok tycker jag att berättelserna ”Far och jag” samt ”Källarvåningen” är de klart bästa (och längsta).

I ”Far och jag” beskrivs ängslan för framtiden och ”Källarvåningen” är den av berättelserna som bryter av från de övriga då den andas glädje och optimism. Sagan ”Hissen som gick ner i helvete” är också bra - fylld med symbolik och tecknad med häftiga beskrivningar. Sammantaget kan jag verkligen rekommendera läsning av dessa tre sagor, de övriga (som är alldeles för korta) kan däremot med fördel lämnas därhän.
2007-06-09 00:50
Vilket ljuvlig novellsamling. Lyhört skrivande fyllt med känslomässiga nyanser av visdom och mänskligt iakttagande. Berättelsernas upplägg som ofta präglas av finurliga avslut får mig osökt att tänka på Roald Dahls noveller, till exempel Tales of the Unexpected, men utan den träffsäkerhet och chockerande effekt Dalh eftersöker. Lagerkvists avslut är betydligt mer djupgående, men kräver också större finkänslighet och eftertanke. Språket är, som alltid, ren njutning.

"

Skriv egen bokrecension till Onda sagor