Författare: Stephen king & Dolores Claiborne
Ämnesord: mord, spänning
Utgivningsår: 1983

Medelbetyg: 4,2 (5 röster)
Bok recensioner av Dolores caliborne :
2007-01-23 20:11
Dolores claiborne har något att berätta. Men inte bara det som polisen väntar sig att veta när det kommer med sina frågor om det närmaste omständigheterna kring Vera donovans plötsliga död dagen innan.Alla vet ju att Dolores länge tagit hand om den invalidiserade damen på Little tall island utanför Maines kust. Och alla vet att det två kvinnorna inte alltid har varit samms. Men när Dolores möter rättvisan har hon mer att komma med:en livshistora en bekännelse och ett försvar.Och det allvarliga poliserna som vill veta mer om Veras frånfälle får sig också till del vad som egentligen hände den dag då Dolores man Joe dog under den stora solförmörkelsen 30 år tidigare.
2007-01-24 17:12
Jobbig att läsa eftersom den saknade kapitelindelningar.
2007-09-12 11:33
Jag läste denna för många år sen , och fann den ointressant .
Nu har jag läst om den och upptäckte en spännande bok med mkt bra och engagerande personporträtt !
Man känner verkligen med den stolta dolores .

stephen kings språk som vanligt suveränt !
2010-01-16 19:40
Dolores Claiborne berättar sitt livs historia för polisen då hon anklagas för att tagit livet av den gamla damen som hon arbetat hos. Kvinnorna var inte de bästa vänn-erna vilket många bybor kan intyga. Avgörande för tvivlen är att hela byn är övertygad om att Dolores för trettio år sedan var inblandad i sin mans död. Inför de församlade poliserna avslöjar Dolores vad som egentligen hände den där dagen under solförmörkelsen då hennes man försvann, och hur hennes liv tillsammans med kvinnan hon fungerat som sällskapsdam åt varit. Kanske kom Dolores undan med ett brott? Men kommer hon komma undan med två och är hon egentligen skyldig?

En ovanlig intrig, inte helt olik den sedvanliga i Agatha Christies böcker. Ovanliga är också personteckningarna och de otäcka relationerna som King skickligt målar upp. Man får en stark känsla av att något liknande säkert kan ha skett och även om det handlar om mord, växer en förståelselse för Dolores handlande. Detta är ingen vanlig skräckbok i ordets normala bemärkelse. Snarare i psykologisk mening. Det är en bra King bok, som dock inte grep mig särskilt hårt....

(Detta skrivs efter läsning av "Geralds Lek" och en slags fördjupad medvetenhet rörande båda böckerna....jag uppfattar nu att böckerna hänger ihop och på många sätt kompeltterar varandra. De skall förstås genom att läsas var för sig, men bildar ändå en annan verklighet när man läser dem och förknippar dem med varandra. Jag tycker nu att båda böckerna är väl värda en fyra snitt! - Se även filmen Dolores Claiborne...den enda King film, förutom Green Mile och Nyckeln till frihet värda Oscar!!!)

"

Skriv egen bokrecension till Dolores caliborne
Murgrönan