Mördarens Jakt, del 1 & 2

Författare: Robin Hobb
Ämnesord: mord, spänning, äventyr
Utgivningsår: 1997
ISBN: 9127079430

I 'Mördarens lärling' och 'Vargbroder' trollband Robin Hobb läsarna med berättelsen om ett rike på randen till undergång och vi fick lära känna den unge man, oäkta son till en prins, som troddes kunna ändra detta öde. I den tredje och avslutande boken når detta drama sin höjdpunkt. Kung Slug är död, mördad av sin yngste son, Kunglig. Också bastarden, kallad Sonen, är död, avrättad för att han utövat djurmagi. Det är så hans vänner och fiender tror, men Sonens gamle lärare Chade och beskyddare Burrich vet att hans död är skenbar. De räddar honom ur graven, men det är en kroppsligt och själsligt illa tilltygad man de får ta hand om.

Prins Ärlig, Slugs rättmätige arvtagare, är försvunnen under sitt sökande efter de gåtfulla Äldste, vilkas stöd han hoppats kunna vinna i kampen mot rödskeppspiraterna och deras fruktansvärda massakrer på kusternas befolkning. Kunglig, som tagit tronen i besittning, överger sin huvudstad vid kusten och flyttar till säkerheten och lyxen i ett palats inne i landet. Kustborna är utelämnade till rödskeppspiraternas mordorgier och hans egna råa soldaters godtycke. Det är bara prins Ärligs återkomst som kan rädda landet.
Medelbetyg: 4,14 (7 röster)
Bok recensioner av Mördarens Jakt, del 1 & 2 :
2006-10-29 12:32
Sista delen i trilogin 'Berättelsen om Fjärrskådarna' har man i Sverige valt att dela upp i två delar, så här finns 'Mördarens jakt' del ett och del två. Jag har dock valt att recensera båda på en gång.

Del tre börjar när Sonen har återuppväckts från de döda, och Burrich och Chade försöker att få de mänskliga dragen inom den människospillra han nu är, att ta över och besegra resterna av vargen han har inom sig. Det är en smärtsam process, fylld av sorg och vånda, och man lider med Sonen som åter tvingas ut i kampen för att rädda Fjärrskådarätten och Sex hertigdömen.

Återigen en oerhört stark och fängslande berättelse. Ett psykologiskt spänningsdrama som fängslar, berör och fascinerar. De som fnyser åt fantasy vet inte vad de missar genom att förkasta denna romansvit. Jag har aldrig läst bättre, har aldrig varit så fullständigt fascinerad och berörd, som av berättelsen om Sonen, Nattöga, Narren, Kettricken, Ärlig och alla de andra. Det här är ruskigt bra!

Återigen måste jag dock säga, att kan man, så bör man läsa på engelska. Översättningen i stort är bra, men att översätta namnen är inte lätt och har inte alltid blivit lyckat. Prins Ärlig är en översättning av Prince Verity, och Prins Kunglig av Prince Regal, redan det talar för att läsa på originalspråk, tycker jag. Men ändå, den här berättelsen funkar alldeles utmärkt att läsa i svensk översättning, om man kan ha överseende med något märkliga namn...
2006-12-12 08:44
Jag tyckte inte riktigt om skrivsättet på svenska, men jag fastnade för storyn.
2007-07-24 10:45
jag vet inte va det var med denna bok eller dom här böckerna som fick mig att tappa sugen på att läsa den.
2008-05-31 15:14
Allt som margaret skriver kan inte mer än bara äga ut alla böcker imon samma gene!!
2009-11-13 23:50
har läst till sidan 650 typ men än så länge har den vart bra. Tycker bara inte om skrivsättet, men jag tänker inte så mycket på det längre. Man kommer ju närmare huvudkaraktären så. Är det skrivet i "tredje person" på engelska?
2013-02-06 00:04
Bra till det bittra slutet. Mycket läsvärda.

"