ISBN: 9780007273751

Spänning:  9
Romantik:  2
Humor:  2
Lärorik:  6
Sorglig:  4

Drakarna som kläcktes i Ship of Destiny har kommit ut i världen. Först hjälpte Tintaglia till att sköta och mata de små drakarna. Men nu har hon flugit sin kos och invånarna i Trehaug står kvar med en hel liten flock halvvuxna drakar att sköta om. De svåra omständigheterna före kläckningen gjorde att några av drakarna är krympta i växten eller har andra problem. De kan inte flyga och inte skaffa mat. Ett antal tonåringar anlitas för att flytta dem uppför floden, mot den sägensomspunna Elderling-staden där de kanske kan skapa sig ett nytt liv.
Men naturligtvis går inget som planerat.
Dragon Keeper är första boken av två i en fristående berättelse från den värld där Fitz och Althea från Assassin-böckerna och Ship of Magic lever. Dragon Keeper är en fristående roman och utspelar sig efter händelserna i Fool's Fate. Vi får återse Rain Wilds och händelser ur tidigare romaner i The Realm of the Elderlings påverkar händelsernas gång. Vi kommer trakteras av gästspel av några tidigare kända personligheter (dock inte just Fitz), men huvudpersonerna i den här boken - en berättelse ur fyra olika personers synvinklar - ska vara helt nya bekantskaper.

Bok recensioner av Dragon Keeper :

Runko 2010-11-17 03:09
Dragon keeper utspelar sej åren efter The Tawny Man Trilogy (den gyllene mannen). Denna bok är skriven på samma sätt som Liveship Traders Trilogy (Handelsmännen och de magiska skeppen) Allså i tredje persons perspektiv från några nyckelkaraktärers synpunkt. Enda negativa med det är att man måste lära känna alla karaktärer och vilket gör den lite seg-startad (Första boken i Liveship hade samma problem) Men när boken väl kommer igång är den riktigt bra. Robin Hobb är verkligen en skicklig författare. Alla karaktärer har en viss svaghet som kan irritera skiten ur dig fast på att bra sätt. De får starkare personlighet så. Karaktärer är Hobbs specialitet. Dock måste jag säga att jag inte riktigt fastnat för nån karaktär i denna bok, även storyn är de enklaste Hobb gjort än så länge. Fast vem vet hur de utvecklar sig längre fram. Men fast detta är Hobbs sämsta bok hittills så är den riktigt bra och rekommenderas starkt! Och ska utan tvekan läsa Dragon heaven

Skriv egen bokrecension till Dragon Keeper