Vargbroder

Författare: Robin Hobb
Ämnesord: mord, spänning, äventyr
Utgivningsår: 1996
ISBN: 9127072274

Den kungliga bastarden, kallad Sonen, har klarat av sitt första uppdrag som Konungens mördare. Men han var själv nära att bli en mördares offer. Han hatar det intriganta hovet, men har svurit kungen trohet och måste mot sin vilja återvända efter fullgjord uppgift. Den gamle kungen är döende och maktkampen blir allt hotfullare, samtidigt som rödskeppspiraternas attacker mot kusterna lämnar efter sig brända byar och städer och själlösa människovrak som i djuriskt sökande efter föda i sin tur anfaller gårdar och andra människor. Krigsskepp byggs för att slå tillbaka piraternas anfall, men någon tycks motarbeta upprustningen. När tronföljaren ger sig av för att söka hjälp hos de gåtfulla Äldste, utbryter anarki i Sex hertigdömen.
Sonen har vid sin hemkomst funnit en ny vän, en vargunge som han hittar svårt medtagen i en bur på marknadsplatsen. Med honom får han den kontakt som han inte kan finna hos människor och han sköter honom tills han blir frisk och växer upp till en stark ung varg. När Sonen tvingas ut för att döda piraternas beklagansvärda offer, får han hjälp i sitt riskabla värv av sin vargbroder. Sonen mognar till man och deltar i den blodiga vapenleken med piraterna, där han vinner berömmelse för sitt mod och sin kampvilja. Men han har farliga fiender vid hovet och deras mål är att krossa Sonen, som är obekväm som folkhjälte och ättling till kungahuset - om än oäkting.

Robin Hobb är pseudonymen för en fantasyförfattare som redan har ett tiotal romaner bakom sig. Varbroder, som är andra delen av trilogin Berättelsen om Fjärrskådarna, infriar de förhoppningar som första delen, Mördarens lärling, väckte hos läsarna. Hobbs trilogi är en psykologisk thriller i fantasydräkt, där berättelsens tumskruvar vrids åt till gränsen för det uthärdliga. Det här är en berättelse i mästarklass.

Jag föddes som en furstes oäkting och fick som barn bo bland hundarna i stallet. Jag lärde mig också förstå hundar bättre än människor. En natt fick jag besök i min kammare av en skrämmande figur som påbörjade en parallell undervisning. Det var konungens mördare och jag skulle läras upp i ämbetet.
Medelbetyg: 3,89 (9 röster)
Bok recensioner av Vargbroder :
2006-10-29 11:45
I andra delen trilogin 'Berättelsen om Fjärrskådarna' har Sonen lämnat barndomen bakom sig och hunnit klara av sitt första uppdrag som kungens lönnmördare. Tillvaron blir alltmer hotfull, både för Sonen i sitt värv, och för Sex hertigdömen i stort. Landets kuster härjas av anfall från de skräckinjagande rödskeppspiraterna som med okänd magi berövar offren själen, och sedan lämnar kvar dem som själlösa skräckspridare att plåga sina forna grannar. Vid hovet skruvas maktkampen upp när tronföljaren Ärlig ger sig ut för att söka hjälp mot piraterna hos de Äldste, ett folk som lever kvar i legender från gamla tider. Sonen hittar i sin ensamhet en ny vän, en vargunge som han knyter kontakt med på samma sätt som han tidigare gjort med hundar, den kontakt som han fått så mycket bannor för av sin fosterfar. Vargen, som han kallar Nattöga, blir dock hans bästa vän som hjälper honom på många sätt.

Jag kan inte annat än konstatera att det här är bland det absolut bästa som någonsin skrivits inom fantasygenren. Psykologin har en mycket stark influens, och det handlar mycket om relationer. Sonens ensamhet bryts oftast enbart av hans vänskapsband med djur, det starkaste vänskapsbandet knyter han i denna andra del, där han möter sin följeslagare på vidare äventyr; vargen Nattöga. Den enda mänskliga vän han har som är någorlunda i hans egen ålder, är den gåtfulla Narren, konungens hovnarr. Mellan dem växer en sällsam vänskap, som ibland är diffus och smärtsam, och ibland lyckligt sorglös.

Som läsare blir man fullständigt trollbunden. Man följer Sonen och hans varg som om man vandrade vid deras sida. Man känner Sonens ensamhet, hans längtan efter ett normalt liv, att få höra till, ha familj och vänner.

Jag kan bara rekommendera alla att läsa den här trilogin. Oavsett om man gillar fantasy eller ej, så fångas man av de starka personlighetsbeskrivningarna, de täta stämingarna, och den oerhört spännande berättelsen.
2006-11-28 14:31
den hadde aldrig de som behövdes
2006-12-12 08:44