Författare: Joyce Carol Oates
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9789100115661

Medelbetyg: 3,4 (10 röster)
Bok recensioner av Djur :
2006-07-23 10:49
Det är 70-tal och på ett välkänt kvinno collage läser Gillian litteratur för sin lärare Andre Harrow. Harrow har en djurisk fängslande personlighet och alla flickorna är förälskade i honom. Så är också Gillian, men de andra flickorna är ovetande om att hon faktiskt har en sexuell relation med läraren och hans karismatiska hustru. Under terminen jagas en pyroman och flickorna sneglar misstänktsamt på varandra. Ju längre tiden går och pyromanen går fri, blir stämningen allt spändare. Men plötsligt inträffar något som förändrar allt.

Joyce Carol Oates är Margaret Atwood light. Det går inte att komma ifrån. Många nämner Oates som en möjlig nobelpriskandidat, vilket jag tycker är högt osannolikt. Oates skriver visserligen bra flytande och starka texter, men de har också något alldeles för vardagligt över sig. Symboliken kan ibland kännas intetsägande. Och denna bok berörde mig inte ett skvatt. Det positiva var bokens omfång. Den var kort, som en lite längre novell och Oates berättade sin historia smidigt. Jag är nyfiken på Oates "Blonde", men rent allmänt tycker jag hennes böcker är för okomplicerade. De är så lättuggade att jag tröttnar. Betyg 2

2008-02-15 10:14
Oj! En så liten stor bok. Fängslande historia om det mörka i människor. Om beundran och behovet att bli sedd och omtyckt. Älskade denna omskakande och störande historia. Synd att den var så kort då jag tycker att den var så fullmatad och kompakt och ville ha mer.
2009-01-19 10:19
En kort och kompakt historia. Jag brukar tycka att oates brukar bli lite korthuggen när hon skriver korthugget men den här boken var riktigt bra.
2009-04-07 17:14
Som alltid är hon en riktig berättare, Oates. Början på Gillians relation till Andre är väldigt intressant. Men slutet på den känns lite kort, abrupt.
Synd.

2019-11-11 23:05
Lyssnade nyligen om den här kortromanen av Joyce Carol Oates och tyckte lika bra om den nu som tidigare. Riktigt bra och engagerande! Karaktärsporträtten är strålande och dessutom har den liksom en nostalgisk spänning i sig som håller mig i sitt grepp fram till slutet. En riktigt bra bok som jag varmt kan rekommendera. Och dessutom med en av Sveriges i särklass bästa skådespelerskor som uppläsare- Marie Göranzon.
Toppbetyg!
Ett vakande öga
 F. Olsson