Ämnesord: krig, mat, politik, mord, musik, religion, historia, spänning, vetenskap
Utgivningsår: 1991
ISBN: 9789119030528

Medelbetyg: 3 (2 röster)
Bok recensioner av Historien om Spanien :
2005-07-22 15:11
Spanien är för de flesta svenskar ett semesterbegrepp. Costa del sol och den vita kusten lockar turister i massor. Men bortom grisfesterna, flamencodansarna och tjurfäktningarna döljer sig ett Spanien som få svenskar känner till. Historien om det stolta och patriotiska folket har betonats mycket litet i den svenska skolundervisningen. Kastiljanskan anses av de flesta vara det enda svenska språket och katalonierna, baskerna och andra minoritetsgrupper förblir dimmiga begrepp. Herman Lindqvist har varit bosatt i Madrid i många år. Han är framgångsrik journalist och har blivit en kär svensk folkprofil med sina böcker om Sveriges historia. Med denna bok önskar han öppna ögonen på de svenska turisterna så att Spanien med dess långa och många gånger blodiga historia träder fram ur historiens dimmor.

Rent litterärt är detta ingen tung bok, och detsamma gäller faktamässigt. Författaren beskriver Spaniens historia i korta och översiktiga drag utan att diskutera de historiska perspektiven djuplodande. Med mina bristfälliga kunskapsluckor i Spaniens historia kan jag egentligen inte se några större brister i Lindqvists bok och kan ta den för vad den är - en hyfsat spännande historiabok. Den stora behållningen denna bok utgör är att den gör läsaren nyfiken och kunskapstörstande. Den är en oumbärlig bok på varje Spanien resenärs nattduksbord och möjliggör ett vidare perspektiv på Spanien än de flesta turister har. Detta är alltid positivt och därför ger jag den en stark trea.
2005-09-26 00:11
Nathan Shachar har skrivit en bok om Spaniens historia som jag nu håller på att läsa! Denne DN-journalist skriver klart bättre än den självgode Herman Lindqvist!
Boken heter: "Den gåtfulla passionen. Essäer om den spanska världen".