Dolores Claiborne

Författare: Stephen King
Ämnesord: spänning
ISBN: 9780451177094

Dolores Claiborne has a story to tell. But it is not quite what the police had expected. Dolores Claiborne has a confession to make ...She will take her time. Won't be hurried. Will do it her way, sparing neither details nor feelings. Hers or anyone else's. This is the truth, the whole truth and nothing but the truth. Truth that takes you to the edge of darkness. Dolores Claiborne has a story to tell and you'd better pay attention - or else.
Medelbetyg: 3,33 (9 röster)
Bok recensioner av Dolores Claiborne :
2004-05-27 11:30
Dolores Claiborne berättar sitt livs historia för polisen då hon anklagas för att tagit livet av den gamla damen som hon arbetat hos. Kvinnorna var inte de bästa vänn-erna vilket många bybor kan intyga. Avgörande för tvivlen är att hela byn är övertygad om att Dolores för trettio år sedan var inblandad i sin mans död. Inför de församlade poliserna avslöjar Dolores vad som egentligen hände den där dagen under solförmörkelsen då hennes man försvann, och hur hennes liv tillsammans med kvinnan hon fungerat som sällskapsdam åt varit. Kanske kom Dolores undan med ett brott? Men kommer hon komma undan med
två och är hon egentligen skyldig?

En ovanlig intrig, inte helt olik den sedvanliga i Agatha Christies böcker. Ovanliga är också personteckningarna och de otäcka relationerna som King skickligt målar upp. Man får en stark känsla av att något liknande säkert kan ha skett och även om det handlar om mord, växer en förståelselse för Dolores handlande. Detta är ingen vanlig skräckbok i ordets normala bemärkelse. Snarare i psykologisk mening.
Det är en bra King bok, som dock inte grep mig särskilt hårt....

(Detta skrivs efter läsning av "Geralds Lek" och en slags fördjupad
medvetenhet rörande båda böckerna....jag uppfattar nu att böckerna hänger ihop och på många sätt kompeltterar varandra. De skall förstås genom att läsas var för sig, men bildar ändå en annan verklighet när man läser dem och förknippar dem med varandra. Jag tycker nu att båda böckerna är väl värda en fyra snitt! - Se även filmen Dolores Claiborne...den enda King film, förutom Green Mile och Nyckeln till frihet värda Oscar!!!)
2004-07-12 13:24
Hela boken är skriven som ett polisförhör. Huvudpersonen Dolores Claiborne berättar en historia i första person rakt igenom! Och det är något som verkligen gör boken ovanlig i sitt slag. Och väldigt fänglsande! Boken "Dolores Claiborne" är första delen av två, men som en fristående historia. Boken "Geralds lek" är den andra. I början förstod jag inte riktigt hur de båda hänger ihop, men när det plötslig gick upp för mig (beror på vilken av dem som man läser först) så kändes det som om jag översköljes av något. (Insikt, skräck, fasination, sorg.) Och då blir jag, IGEN, så himla imponerad av Stephen King! Han brukar ju så där lite slentrianmässigt att kallas för "skräckens mästare". Och det låter lite "b" så där tycker jag. Men när jag läser böcker som "Dolores Claiborne" och "Geralds lek" så är jag verkligen beredd att hålla med i påståendet! För King är verkligen så skicklig på att få sina historier så där smygande otäcka! King rules!
2006-08-22 14:24
Läste boken för mycket längesen. Fick den inbunden på amerikanska av en kompis som köpt den på en flygplats i Maine (tack ännu en gång Janne!). Bara det höjer ju betyget på boken, då det var under tiden då jag "dyrkade" King som mest :-) Dolores Claiborne håller sig i det övre skiktet av Kings verk
2008-02-01 23:53
Intressant och gripande bok av King!
2010-01-26 09:09
Bra bok men lite jobbaig att läsa eftersom den inte direkt hade några kapitel.
2014-11-30 17:58
Jag har sagt att Stephen King inte borde slösa bort sin litterära talang på brutala övernaturligheter men här gick han lite väl långt åt andra hållet.

Boken är ett enda långt vittnesmål, utan kapitel och stycken. En livshistoria.
Lite väl pretentiöst kan jag tycka.

Det är en intressant historia med bra driv men utan naturliga avbrott blir läsningen framstressad och forcerad. Litteraturen är bättre än läsvärdet.
2016-02-23 09:32
Här är en exempel på en bra bok med Stephen King verkligen. Jag fastnar verkligen för karaktärerna i boken och jag känner av dem på ett bra sett. Detta är kanske inte hans bästa bok, men han har skrivit betydligt sämre böcker. Denna boken är bra och intressant.

"

Skriv egen bokrecension till Dolores Claiborne
En bondes död