Koks i lasten

Originaltitel: Coke en stock
Författare: Hergé
Genre: Seriealbum
Utgivningsår: 1958
ISBN: 9789175153322

Tintin, Milou och kapten Haddock träffar på general Alcazar och börjar nysta upp mystiska vapenaffärer som leder dem tillbaka till arablandet Khemed. Under resans gång avslöjar de en omfattande slavhandel samtidigt som deras väg korsas av Tintins svurne ärkefiende, Rastapopoulos.
Medelbetyg: 3,29 (7 röster)
Bok recensioner av Koks i lasten :
2008-12-05 04:41
Mycket bra slut...
2013-09-19 10:35
bra
2020-07-22 12:41
Ganska bra äventyr med Tintin och Haddock där madam Bianca Castafiore dyker upp i en liten gästroll på slutet. Underhållande, spännande och tidlös.
Slutbetyg, en stark 3:a!
2020-07-23 12:49
Miljöerna från Herges hemstad Bryssel i inledningen är helt "grymma". På en bar får vi i samma inledning se hur Kapten Haddock kämpar med sin nykterhet. Mycket har hänt sedan Krabban med guldklorna. Tintin beställer in varsin mineralvatten där man ser hans väns reaktion. När Tintin vänder ryggen till ser läsaren hur Haddock ändå beställt en Whiskey. Fint, mänskligt och Herge känner sina figurer så väl. Dramatiken i bild och text när Ramona attackeras av ubåten är stor seriekonst. Det finns entusiaster som på kartor visar Sherasaades, Ramonas ubåtens och kryssaren Los Angeles kurser på Röda havet. Given plats bland fyrorna.
2022-02-09 12:02
Seriealbumet Koks i lasten är ett bra seriealbum. Albumet inleds med ett biobesök som Tintin och Kapten Haddock gjorde. Efter bion stötter de på general Alcazar, men han verka inte vilja ha med dem att göra utan skyndar iväg. När de kommer hem har slottet Moulinsart intagits av deras vän emirens son, den busige Abdallah, som vänder upp och ner på slottet.
Situationen blir snart outhärdlig, men Abdallah kan inte återvända till sitt hemland Khemed eftersom det råder inbördeskrig.

Tintin och kapten Haddock bestämmer sig för att resa till Khemed för att se om de kan vara till någon hjälp. När de kommer fram blir de tillbakavisade på flygplatsen. Under hemfärden börjar det att brinna i flygplanet som tvingas nödlanda. Tintin och kapten Haddock lyckas ta sig till emiren Ben Kalish Ezab som gömt sig i bergen. Han hjälper dem ut på Röda havet, där de snart kommer ombord på deras gamla fiende Allan Thompsons lastfartyg. Det visar sig att Thompson jobbar för Tintins ärkefiende Rastapopulos som bedriver slavhandel.
2022-11-18 14:14
Ett av de tråkigare albumen i serien. Här återser vi ett flertal figurer som tidigare medverkat. Bland annat general Alcazar och buspojke Abdallah. Han bor tillfälligt på Moulinsart på grund av att det råder krig i hans hemland. Tintin och kapten Haddock åker dit för att få slut på det. De hamnar slutligen som fångar på ett skepp som fraktar slavar.

"

Skriv egen bokrecension till Koks i lasten
Jag Kronblom