Blå Lotus

Originaltitel: Le Lotus bleu
Författare: Hergé
Genre: Seriealbum
Utgivningsår: 1934
ISBN: 9789175151083

Tintin och Milou fortsätter sin asiatiska resa till Shanghai i Kina, för att försöka lösa mysteriet med farao Kih-Oskhs cigarrer. Tintin räddar den lille pojken Tchang Tchong-Jen från att drunkna, och de blir goda vänner. Jakten på narkotikaligan leder dem till tillhållet Blå lotus, där det står klart att skumma saker försiggår ... Hergé träffade Tchang på riktigt under sitt arbete med "Blå lotus" och deras vänskap kom att betyda mycket för honom; den öppnade hans ögon på flera sätt och gav honom ökad respekt för andra kulturer. Tintin som tidigare varit en representant för gängse uppfattningar börjar nu aktivt bekämpa fördomar. Detta visar sig tydligt i kommande böcker, där Hergé också varit medveten om vikten av noggrann research!
Medelbetyg: 3,25 (4 röster)
Bok recensioner av Blå Lotus :
2008-12-05 04:39
Bra. Lyssnade mycket på Blå Lotus då jag skulle sova när jag var liten.
2020-07-15 12:52
Lite rörig tycker jag den är. Mycket händer, animationen är fantastisk och det känns aldrig barnsligt på något vis. Men jag tycker inte att de första böckerna med Tintin och Milou håller samma klass som de senare böckerna i serien.
Slutbetyg, en 3:a!
2020-07-23 18:55
Redan från Tintin i Kongo, och de senare albumen fanns ett intresse hos Herge att avbilda och in i serien ta verkliga föremål. Men det är från och med Blå Lotus som detta verkligen blir ett kall. Äventyret kan gärna läsas med det i åtanke. Varje skrivtecken och varje text på kinesiska är äkta. Albumet utgavs relativt sent i Sverige. Kanske för den lite ensidiga beskrivningen av japaner? Själv tycker jag att den är realistisk då Japan vid denna tid var en ockupationsmakt och det inte alls görs anspråk på att skildra japaner i Japan. Med det sagt var det länge en gåta för svenska läsare vem Chang i Tintin i Tibet var. Det är i detta äventyr de träffas.
Caesars papyrus
 D. Conrad
Caesars lagerkrans