Ut vill jag, ut
 M. Grönlund

Den andra kvinnan

Författare: Douglas Kennedy
ISBN: 9170010064

KÖP BOKEN ONLINE

Manhattan 1945. Thanksgivningfesten hos författaren Eric Smythe är i full gång. Bland gästerna finns Erics syster Sara, tjugotre år och nyinflyttad i New York. I trängseln och röken i den fullpackade våningen lägger Sara plötsligt märke till en man, vars namn är Jack Malone. Han är journalist, just hemkommen från Tyskland, och han är oemotståndligt attraktiv.
Ett ögonkast, ett slumpartat möte... Så inleds en kärlekshistoria som kommer att ge dem allt från den djupaste passion till smärta, sorg och bitter besvikelse – och som kommer att påverka flera människors liv. Efter deras första svindlande kärleksnatt beger sig Jack åter till Europa för efterkrigsarbete. Och nästa gång de möts är villkoren för deras kärlek helt annorlunda...

Den andra kvinnan är ett rikt, passionerat och ödesmättat kärleksdrama. Romanens handling löper genom ett halvt sekel och utspelar sig mot en både spännande och realistisk bakgrund. Den tar sin början i tid fylld av optimism då allt verkar möjligt, inte minst för intellektuella New York-bor. Men efterkrigstidens uppsluppenhet förbyts snart i rädsla då den begynnande kommunistjakten i USA börjar inrikta sig på kulturpersonligheter.

Medelbetyg: 4,4 (5 röster)

Bok recensioner av Den andra kvinnan :

Oline 2005-07-19 11:47
Hej!
Denna bok började i nutid och gick tillbaka i tiden för att sedan komma till nutid igen.
Jag tyckte mycket om boken som handlade om relationer. Om olika val vi gör.
En stark bok om kärlek, passion, sorg och besvikelse.

Ninaw 2006-04-14 14:37
Jag hatar romantiskt harlekintjafs. Jag riktigt kan få spykänslor av viss fjantromantik. Men denna bok älskade jag. Detta är en kärlekshistoria som glöder, som gråter, som längtar och som smärtar. Det här är bland det vackraste jag läst. Och trots att kärleken är det centrala i historien så är det inte en billig historia utan mycket mycket välarbetad och trovärdig. Det är en smart historia som fastnar länge efteråt. Läs den!!

Eva-avE 2009-02-02 13:08
För mig var boken trög först. Undrade hur jag skulle ta mig igenom den.
Sen plötsligt var jag fast. En av dom bättre böcker jag läst.
Douglas Kennedy var spännande ny författar bekantskap.

Isidora 2009-08-25 13:09
Denna bok valde jag till min semesterläsning. En lättläst romantisk kärlekshistoria skulle jag få. Men jag fick ju så mycket mer. En lustfylld läsupplevelse, en välskriven berättelse som berör och glöder, med underbara tidsskildringarna (Amerika i McCartneys era) och karaktärerna levande och realistiska. Om en stark kvinna, om kärlek och svek, syskonrelationer och svåra val i svåra tid skrev Kennedy en mycket bra pageturner.
OBS! Omslagen är gräslig.

MacIngo 2010-08-14 15:19
En stark fyra för en författare som jag gärna läser mer av.