Upptäckten

Författare: Kerstin Thorvall
Utgivningsår: 2003

Köp boken bookoutlet

Bok recensioner av Upptäckten :

ElinLeticia 2004-10-27 17:28
Naket, gripande men bitvis oändligt självömkande. Thorvalls senaste bok tar upp ett av Sveriges mest tabubelagda områden. Nämligen äldrevården och dess enorma brister. Thorvall har nu uppnått en ålder av sjuttiosex år och upplever en ständig dödsångest. Denna roman är en självbiografi, men också en berättelse om kroppsligt förfall, ensamhet och självinsikt.

Jag hade stora bekymmer med att recensera och betygsätta denna roman som liknar ett ihopkok av de många debattartiklar om ålderdom som Thorvall har varit aktuell med i Aftonbladet (expressen?). Rent språkligt och stilistiskt består denna roman av ren kvalité.

Det är när det kommer till innehållet som jag känner mig kluven. Först vill jag redogöra min syn på äldrevård. Jag anser det ska vara möjligt att bli gammal och må bra också utan släktingar som ställer upp och tar hand om en. Att situationen i Sverige idag är en annan, är bara att beklaga - och göra något åt!!! Jag lider med Thorvall, för ingen människa borde behöva bli behandlad som ett ärende.
Hon har lika stort värde som vem som helst.
Men, denna roman handlar mindre om orättvisorna i vården och mer om den tragiska familjesituation som Thorvall delvis själv odlat fram. Hon har flera barn som idag inte vill ta på sig ansvaret för henne. Bakgrunden är deras uppväxt och hennes ansvarslösa roll som mamma. Det här anser jag vara en annan femma. Jag är ingen anhängare av "som man bäddar får man ligga" principen, men jag anser att om man slutligen lyckas komma till insikt om att man inte varit en bra förälder måste man ta konsekvenserna av sitt handlande - OCH försöka göra saken bättre. Det är häri min kluvenhet inför Thorvalls klagande historia ligger. Hon inser att hon gjort fel som utnyttjat sina barn som modeller inför böcker, och låtit dem ta ansvar för henne, när de fortfarande var små barn.

Hur tror hon då att hennes barn känner sig när denna bok kommer ut, och hon sida efter sida anklagar dem för att lämna henne ensam mot slutet av livet?!!! Det kommer iallafall inte förbättra deras relation att återigen bli uthängda även om det är med täckmanteln "jag förstår varför ni inte tycker om mig längre...MEN...". Min inställning till den här boken är alltså högst kluven. Jag blev irriterad samtidigt som jag kände sympati för Thorvall. Jag har erfarenhet av hur det är att vara deprimerad och jag vet alltför väl hur jävligt det kan vara. Men mitt tydligaste intryck av Thorvall är att hon tydligen inte lär sig av sina misstag. Hon borde kanske ägna tiden till att försöka lappa ihop sin familj istället för att sitta och skriva böcker om hur jävliga de är mot henne (trots att hon kanske förtjänar det...blablabla).

Skriv egen bokrecension till Upptäckten