ISBN: asffasasas

fssfas

asasfaasafafsas
Medelbetyg: 1 (2 röster)
Bok recensioner av Boken till dig :
2005-11-04 18:52
Det är inte lätt att vara ung när alla känslor bara spränger i en. Ingen annan verkar ha det lika jobbigt och mamma och pappa bara tjatar. 1959 kom Kerstin Thorvalls bok "Boken till dig" ut, som riktade sig till tonårsflickor och försökte ge tips och råd rörande livet för en tonåring.

Trots att denna bok tryckts upp i flera omgångar har den inte reviderats. Den bok som jag hittade på ett skolbibliotek, tryckt år 2000 är samma bok som gavs ut 1959. Den är hopplöst föråldrad vilket märks både språkmässigt och innehållsmässigt. Som ett tidsmässigt dokument är den här boken mycket intressant, men jag vänder mig mot att skolbiblioteken fortfarande köper in boken och att förlaget inte ens påpekar på baksidan hur lång tid som förflutit sedan boken först kom ut.

"Boken till dig" betonar för tonårsflickan hur viktigt det är att hålla sig själv fräsch och söt. Faktum är att ett kapitel faktiskt heter "Hur du blir söt". Kerstin Thorvall utgår mycket från sig själv och sin tonårstid men hennes råd känns stundtals irriterande klämkäcka. Flickan ska sova i kalla rum, borsta håret med hundra tag och gärna använda grädde som ansiktskräm. Vidare manas hon banta genom att inte äta några kolhydrater alls (potatis, ris, pasta osv). Några av felen är direkta sakfel som jag tycker borde ändrats när boken kom ut i nytt tryck. Tex så menar författarinnan att håret kan borstas friskt (hår är dött material vilket gör att man inte kan ändra det hår som faktiskt HAR vuxit ut med vitaminer och dylikt, utan bara det som kommer att växa ut).

Vissa råd är faktiskt bra. De som handlar om förhållandet mellan barn och vuxna känns fortfarande aktuella, men att sortera ut de bra råden från de dåliga är ett mindre helvete. Idag rekommenderar jag att denna bok förflyttas från "ungdomshyllan" till historia och samhälle. Boken ger en löjligt ansträngd bild av den unga flickan och förstärker de krav på flickan att anpassa sitt utseende efter samhällets kriterier. Boken kanske var aktuell 1959 men sluta för guds skull att trycka upp den idag 50 år senare!!! En etta.

Ett ps i kanten är att tonårsflickan av idag bör införskaffa sig Linda Skugges fullständigt underbara bok "Lilla ångestboken" som verkligen försöker ge flickan en positiv bild av sig själv.
2006-11-28 12:46
m