H. Sidoli

Evighetens rand

Originaltitel: Edge of Eternity
Författare: Ken Follett
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789174295177

Evighetens rand är den storslagna finalen på Ken Folletts romantrilogi om fem familjers öden under 1900-talet. Berättelsen, som inleddes med Giganternas fall och Världens vinter, har nu nått fram till de dramatiska årtiondena mellan 1960 och 1989. Familjemedlemmarnas liv flätas samman mot en fond av sociala, politiska och ekonomiska omvälvningar: medborgarrättsrörelsen, Berlinmuren, kriget i Vietnam och Kubakrisen. Det är en tid av passion, revolution och politiskt spel - och av rock'n'roll.

Den östtyska läraren Rebecca Hoffman upptäcker att Stasi spionerar på henne och fattar ett hastigt beslut som kommer att påverka hennes familj för resten av livet. Juristen George Jakes blir rekryterad till Robert Kennedys justitiedepartement och befinner sig plötsligt mitt i kampen för medborgerliga rättigheter, samtidigt som han måste utkämpa en annan strid på det mer personliga planet. Cameron Dewar, sonson till en senator, går med på att bli spion för att tjäna de högre syften han tror på, men tvingas inse att världen är en farligare plats än han kunnat ana. Och Dimka Dvorkin, en av Nikita Chrusjtjovs unga medarbetare, dras in i det kalla kriget mellan Sovjetunionen och USA, medan hans syster Tania tar sig från Moskva till Kuba, Prag och Warszawa - och rakt in i historien.

Medelbetyg: 3 (2 röster)

Bok recensioner av Evighetens rand :

okidoki 2017-07-08 17:08
Efter några hundra sidor hoppar jag av läsprojektet. Varför? Jag är fyrtiotalist och är därför väl bekant med tidsperioden. För mig blir därför författarens svagheter tydliga. Att läsa i detalj om fiktiva personers samlag med historiska personer är osmakligt. Jag slutade vid Kennedys begravning, men hade redan tidigare reagerat på beskrivningen av de fiktiva personerna. Antingen snygga och goda eller fula och onda. Ytligt och schematiskt som i ett amerikanskt filmmanus.

Irenaeus 2018-07-10 19:05
Bra och gripande berättelse om en omdanande tid i historien. Avslutningen med murens fall i Berlin frammanar minnen från TV:n som man aldrig kommer att glömma.

Skriv egen bokrecension till Evighetens rand