E. Leonard

Den sanna historien om Pinocchios näsa

Författare: Leif GW Persson
Ämnesord: mord, humor
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789100121624

Leif GW Persson, kriminolog och författare, är tillbaka med sin elfte bok. Han har sedan sjuttiotalet varit en av våra ledande brottsexperter, inte minst som professor i polisforskning vid Rikspolisstyrelsen. Nu kommer Den sanna historien om Pinocchios näsa. "Den här romanen är en ond saga för vuxna barn och om det inte hade varit för den siste tsaren av Ryssland, Nikolaj II, Englands premiärminister Sir Winston Churchill, Rysslands president Vladimir Putin och kriminalkommissarie Evert Bäckström vid Västerortspolisen i Stockholm, skulle det som den handlar om aldrig ha hänt. I den meningen är det en berättelse om det samlade och slutliga resultatet av de handlingar som fyra män genomför över en period på mer än hundra år. Fyra män som aldrig träffade varandra, som förvisso levde sina liv i skilda världar, och där den äldste av dem blev mördad fyrtio år innan den yngste av dem ens var född. Och som så ofta förr, oavsett i vilket sällskap eller sammanhang som han nu har hamnat, är det också Evert Bäckström som kommer att sätta punkt för historien."

Medelbetyg: 3,4 (5 röster)

Bok recensioner av Den sanna historien om Pinocchios näsa :

Uffeman 2014-02-09 23:42
GW är lite speciell som författare. I den här boken blir det mer tydligt än någonsin att han lånar ut sin egen vokabulär till hela persongalleriet. Alla säger saker som "jag hör vad du säger" i tid och otid. Talesätt som "från hästens egen mun" brukas av flera personer". Det känns förstås inte troligt att speciellt många använder sådana här fraser, i vart fall inte var och varannan figur. Med andra ord, dialogen är inte GW:s starka sida. En annan negativ sak med boken är att den till och från tappar i tempo och blir lite långrandig. Därmed inte sagt att det här är ett dåligt alster. Det är ganska bra, till och med riktigt underhållande ibland. Bäckström är en tragikomisk figur som är rolig att följa. Boken får en stark trea av mig.

Boanbjörck 2014-05-03 14:22
Som stor beundrare av GW:s författarskap, har jag läst ännu en bok. Den här romanen är lite annorlunda i stilen. Lättsammare ton, med ironin i förgrunden förstås, trots att det är "en roman om ett brott".
Mest imponeras jag av hans humoristiska karikatyr av kriminalkommissarie Bäckström. Spelet mellan de olika utredande myndigheterna, som GW verkligen är insatt i, skildras på allehanda komiska sätt. Man får garva ganska ofta, trots att det är allvarliga brott som utreds. Misshandel med en konstkatalog t.ex. !

Anfield 2014-09-22 08:47
Min första bok av denna författare, måste säga att jag är glatt överaskad. mycket bra bok !

chrille112 2015-08-17 18:54
Nja, alldeles för lång, blir tidvis så segt att jag bara bläddrar förbi sidor. En riktig skröna signerad GW. Bäckström, som en gång fick sparken av legendaren Lars Martin Johansson, har på något outgrundligt sätt kommit tillbaka och basar nu över ett utredningsteam inom polisen. Men det är samma mansgris som tidigare, kvinnosynen har inte förändrats och bara efter några sidor tappar man räkningen på hur många starköl och snapsar han satt i sig. Själva historien hade nog kunnat vara intressant, men nu blir det som sagt allt för segt. Och trovärdigheten närmar sig noll-strecket.

Skriv egen bokrecension till Den sanna historien om Pinocchios näsa