Alias Grace

Författare: Margaret Atwood
Ämnesord: mord, kärlek, spänning
Utgivningsår: 1996
ISBN: 9781860492594

En gårdsägare och hans hushållerska mördas i Kanada år 1843. Den 16-åriga pigan Grace Marks döms till livstids fängelse för medhjälp till dådet. Men är hon skyldig? Efter 30 år benådades hon, utan att skuldbördan klarlagts. Förf. utgår från den uppmärksammade händelsen och låter Grace berätta om sitt liv för den unge doktorn Simon Jordan. Fascinerande läsning och ett inkännande kvinnoporträtt
Medelbetyg: 3,17 (12 röster)
Bok recensioner av Alias Grace :
2004-04-18 10:58
Intressant kvinnoskildring
2004-07-29 11:51
Alias Grace är en ganska ovanlig deckare som bygger på en sann historia om Grace Marks som dömdes för ett dubbelmord i Kanada i mitten av 1800-talet. Atwood beskriver på ett levande sätt Graces liv och vedermödor fram till den dag då morden sker, samt hur hennes liv i fängelset gestaltar sig. Det känns väldigt trovärdigt och det är spännande att inte riktigt veta vad som egentligen hände på gården, är Grace skyldig eller inte?

Margaret Atwodd är suverän på att berätta om kvinnor och deras livssituation, så även denna gång. Ibland blir dock historien om Grace alltför detaljerad och långdragen vilket gör att jag tycker boken är medium, det blir en trea.
2004-08-04 14:24
Bra, men lite långdragen på sina ställen. Räddas till stora delar av Margaret Atwoods torrt ironiska humor.
2004-10-12 08:52
Utan att ha en aning om vad som är sant eller inte (vilket egentligen ingen kan veta) känns denna bok väldokumenterad och välskriven, liksom alla böcker av Margaret Atwood. Det är ett rikt persongalleri och man får en mångfasetterad beskrivning av alla huvudkaraktärer. Det är i och för sig ingen objektiv beskrivning av vad som kan ha hänt, man sympatiserar djupt med Grace, men detta lyfter boken. Handlingen har ett intressant upplägg och man sugs in i atmosfären från denna tidpunkt. Atwoods lysande förmåga att hantera språket gör sig bäst på engelska, då mycket försvinner vid en översättning till svenska (gäller i och för sig inte bara hennes böcker). Boken är skriven från en feministisk synpunkt, men det är ändå ingenting som Atwood kör ner i halsen på läsaren.
2005-06-03 15:31
En bra bok med ett otroligt dåligt slut.
2006-06-10 20:04
Alias Grace är skriven i samma stil som en 1800-tals roman, vilket bidrar till att skapa den rätta stämningen, men vilket också då och då är lite segt. Det är en spännande historisk berättelse, som jag själv aldrig skulle kalla för deckare, eftersom gåtans lösning aldrig avslöjas - fast jag gillar faktiskt att fundera på vad som kan ha hänt på riktigt.
2007-04-15 12:39
Den främsta styrkan med denna roman är - får jag nog säga - upplägget. Atwood skapar en spännande historia med skickliga medel, hon sår frön om vad som komma skall hela tiden. Det driver på berättelsen.
Utan denna pådrivelse blir det dpock ofta mycket mycket långsamt. Oerhört ingående beskrivningar av huvudpersonernas nattliga drömmar, tex, som bara känns långtråkiga och ointressanta.

Som helhet en intressant bok, men alltför pratig.
2008-01-06 19:54
Byborna pratar om Sextonåriga Graces husbonde. Det sägs att han har ett förhållande med den lite äldre tjänarinnan i huset. När paret blir mördade faller misstankarna på Grace som flytt landet tillsammans med gårdens dräng. Bara ett dygn efter att Grace flytt lyckas polisen spåra paret. Drängen döms till döden, och Grace till livstidsfängelse. Fallet väcker mycket uppmärksamhet. Grace beskrivs som en beräknande och kallblodig mördare alternativt ett oskyldigt litet lamm som blivit orättvist anklagad. Det är svårt att få en distans till den vackra flickan. Detta blir Dr Simon Jordan medveten om när han skickas till fängelset för att analysera Grace psykologiskt. Grace har två sidor och varje gång Jordan börjar närma sig ett slutligt konstanterande - förändras hans syn på henne och han börjar bli förälskad....

Historien om Grace är sann. Margaret Atwood har baserat denna bok på fakta kring målet som avgjordes på 1800-talet. Det märks att författaren verkligen blivit facinerad av flickans öde. Boken är ett försök att berätta Graces historia, oberoende hennes faktiska skuld i sammanhanget. Historien påminner mig om Maj-Gull Axelssons "Den jag aldrig var" som också handlar om en kvinna som sitter fängslad för ett mord vi inte helt vet om hon är skyldig till. Men Axelssons historia har tyngd, trots sin komplexitet. "Alias Grace" är faktiskt ganska tråkig. Som ett tidsdokument kan boken möjligtvis vara av intresse, liksom för personporträtten som, alltid när Atwood skriver, är väldigt djupbottnade. Men tristessen var ändå omöjlig att undkomma. Jag kom på mig själv att kolla vilken sida jag var på, och hur många jag hade kvar - mer än en gång. Det är långt ifrån ett bra betyg, varför jag ger boken en tvåa.
2008-03-25 08:40
Tung bok om ett tungt kvinnoöde.
2010-10-21 16:42
Atwood är alltid helt unik i sitt ämnesval. Här har hon skrivit en bok på över 500 sidor, utan att svara på frågan: Var den 16-åriga Grace skyldig tll medhjälp till mord? Och man förlåter henne. Hennes personlighetsskildring är suverän, inte ett spår av sentimentalitet. Men varför så lång? Det tycks ha blivit ett mode de sista åren. Åtminstone mitt intresse hinner svalna ibland.

"

Skriv egen bokrecension till Alias Grace