Domens dag
 R. Olofsson

Motljus

Författare: Annika Thor
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9146218351

En vanlig höstmorgon, strax före frukosten, sätts Maries tillvaro i gungning. Hennes lugna vardag i småstadsvillan, arbetet som lärare, det långa äktenskapet med Staffan- allt som varit tryggt och självklart känns plötsligt osäkert och främmande. Ändå har egentligen ingenting hänt: bara ett fotografi och en dödsruna i morgontidningen. Ronny Berglund, den framgångsrike filmregissören, är död. Ronny, som hon inte träffat på trettio år.

Sommaren 1976 var de alla unga: Marie och Staffan, Ronny och de andra vännerna i sommarkollektivet. De drog in i Huset som en fläkt av den nya tiden: frigörelsens och öppenhetens tid. Men under ytan jäste konflikterna, rivaliteten och de hemliga förälskelserna. Ronny och Marie rörde sig mot och från varandra i ett intrikat mönster av närmande och undvikande, förväntan och besvikelse. Han fick henne att känna sig sedd. Men såg han henne verkligen, eller var hon bara ett motiv framför hans videokamera, som dokumenterade allt som skedde i Huset?

Annika Thor är känd för en stor publik genom sina hyllade böcker och tv-manus för barn och ungdom. Motljus är hennes första vuxenroman. Det är en klarsynt och drabbande berättelse om tillvarons bräcklighet och om de- slumpartade?- val vi gör och vad som kanske skulle ha blivit om vi valt annorlunda.

Medelbetyg: 2,75 (4 röster)

Bok recensioner av Motljus :

sundin 2008-05-26 08:15
Motljus har alla föutsättningar för att bli en fantastisk roman. Boken har ett bra och genomtänkt uppläggg där man genom tillbakablickar får vara med om något som hände i kollektivet Huset under några år på 70-talet. Det är välskrivet och det är så sanningsenligt och igenkännande att man som läsare bara vill ha mer. Detta gäller både återblickarna och den nutida berättelsen.

Förutom att boken varvas med återblickar och nutid så finns det vissa delar i boken som behandlar "Scener ur en ofullbordad film". I korta sekvenser beskrivs en liten pojkes öden på en ungdomsvårdsanstalt någonstans i Sverigen på 50-talet. Som läsare förstår man ganska snabbt att det är scener från en av bokens huvudpersoner; filmregissören Ronny Berglund, påbörjade självbiografiska film.

Just det faktum att boken också försöker handla om Ronnys egna tragiska uppväxt gör att boken tappar fart. Jag förstår inte författarens ambitioner med att lägga fokus på detta. För min del räcker det bra med den relationshistoria som utspelar sig i Huset på 70-talet och de konsekvenser den historien för med sig in i 2000-talet för de inblandade personerna. Jag hade gärna velat veta ännu mer om vad som hände istället för att läsa om Ronnys uppväxt. Dessutom gör författaren en misslyckad twist på slutet, utifrån att det man får veta där är något man förstått hela tiden.

Humman 2008-06-08 22:38
Detta var en lättläst bok, men den handlade ju inte om så mycket. Det var lite tillbakablickar och det tycker jag inte om, men den går fort att läsa, det var ganska stor text. Hade hört att den fått mycket bra recentioner och förväntade mig mer av boken. Charmigt att läsa om 70 talet, allt verkade så enkelt då, härligt att hyra ett stort hus hela sommaren.

Oline 2008-08-01 16:44
Hej,
boken är ganska ok, men den känns inte färdig...Det är en relationshistoria med exenstensiella frågor. Vad har hänt i mitt liv, hur uppfattar jag det idag och hur är livet nu.