Författare: Annika Thor
Genre: Ungdom
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9789170014475

Bok recensioner av Nu, imorgon! :
2005-12-09 15:24
Det är 1968 och i hela världens studenter reser sig i uppror mot USA:s förtryckande utrikespolitik i Vietnam. Under ett dygn får vi följa med fyra till synes vanliga ungdomar i Göteborg, där också känslorna svallar och kampen för rättvisa är primärt.

Li drömmer om en rättvis värld, där revolutionen förändrat världen och fördelat jordens egendomar rättvist. Anders drömmer om Li, i brist på kärlek försöker han vara hennes högra hand och inte yppa ett ord om sin längtan, Li;s bästa väninna Helena vill bo i kollektiv tillsammans med sin stora kärlek Micke och deras barn. Micke själv, har ingen aning om att Helena väntar barn och vill helst ge sig av med hojen, iväg mot friheten.

Efter bokserien, "En ö i havet" kommer denna romansvit (jag antar iallafall att det kommer bli en serie böcker) om livet i Göteborg under slutet av 60-talet. Författaren skildrar sina egna upplevelser som ung student under de omvälvande åren då folk ännu var så naiva, att de trodde på världens möjliga räddning. Steffi skymtar förbi som Helenas föräldras vän (nu bosatt i USA), men förutom detta och det faktum att ungdomarnas liv utspelar sig i Göteborg, är allt annorlunda. På sätt och vis liknar denna bok, Hans-Eric Hellbergs "Förbjudet", "Tillåtet", "Karl-Ludwig" och de andra böckerna i samma serie. De ger ytliga och ganska klyshiga ungdoms porträtt, som iallafall för mig, känns ganska ointressanta. Jämför man med den styrka vi möter i Thors bok "Sanning och konsekvens" är skillnaden påtaglig. Jag kan tyvärr inte ge boken mer än en trea i betyg. Närvaron saknas.

"

Skriv egen bokrecension till Nu, imorgon!
Skuggan av Anna