A. Thomas

Öppet hav

Författare: Annika Thor
Genre: Ungdom
Utgivningsår: 2003
ISBN: 9163835649

Fredsdagen i maj 1945. Göteborg jublar och Steffi och Maj går med i den sjungande folkmassan. Men Steffi har svårt att riktigt dela glädjen. Det var längesedan hon hörde av sin pappa och hon är smärtsamt medveten om att tiden redan har runnit ut för väldigt många judar, för dem kom freden för sent. Samtidigt är hon jublande ung, hon klarar sin studentexamen med glans och hon möter Sven igen. De inleder ett intensivt kärleksförhållande. Tillsammans med Judith lämnar Steffi in efterlysningar på sin pappa och de cyklar till Uddevalla för att söka bland de f d koncentrationslägerfångar som kommit med de vita bussarna. Hon får av en gammal man veta att pappa troligen är död, men på något vis blir det bara en bekräftelse på vad hon redan vet. Nelli är kvar på ön. Hon går ut folkskolan och tillbringar en del av sitt sista sommarlov med att sitta modell för en konstnärinna som hyr hos tant Alma. Av en händelse får hon veta att hon kanske inte kommer att få stanna hos tant Alma nu när kriget är slut. Det blir en chock för Nelli och hon revolterar så gott hon kan. Kärlekshistorien med Sven får ett brått slut, pappa är troligen död och Steffi vet inte hur hon ska kunna tjäna ihop till att kunna fortsätta sina studier på läkarlinjen. Då kommer ett kort från pappa! Han är vid liv, i Wien! De bestämmer sig för att börja ett nytt liv tillsammans i USA, och berättelsen om systrarna Steiner slutar med att de kliver ombord fartyget som ska ta dem via England, där pappa väntar, till USA

Medelbetyg: 3,82 (17 röster)

Bok recensioner av Öppet hav :

ElinLeticia 2004-07-05 13:53
Steffi har avslutat sitt sista år på skolan i skärgården och ska nu börja i läroverket på fastlandet. Hon drömmer om att bli läkare precis som sin far. Hennes föräldrar är fortfarande fångade i Österrike. De litar på att Steffi tar hand om sin lillasyster Nellie som redan börjar glömma sin tyska och tröttna på att alltid vara annorlunda. Steffi får bo inackorderad hos en familj som varit sommargäster på ön. Den yngste pojken i familjen är fem år äldre än Steffi och hon förälskar sig handlöst i honom. Men livet i stan är inte lättare än på ön. I skolan visar vissa lärare nazistsympatier, Steffi behandlas som mindre värd av sin inackorderingsfamilj och anklagas oskyldigt för fusk. Mycket ska hända i Steffis liv innan det blir rätsida på världen....

Det vore helt fel att påstå att Thors böcker är språkligt unika. Men berättarglädjen gör att man glömmer det. Bokserien om Steffi och Nelli är enkel i sin utformning, men trots det är de omöjliga att lägga ifrån sig. Några tankar som dyker upp som berör det som inte känns riktigt riktigt äkta är möjligtvis de brev som systrarna får från sina föräldrar. Steffi bemödar sig för att hålla humöret uppe så gott det går i sina brev till Österrike, medan modern och fadern verkar göra tvärtom. Det är inte såna brev som jag tror föräldrar skulle skriva till sina barn. Självklart är attityden i en del av breven förståerliga. Föräldrana hoppas på att Steffi kan påverka myndigheterna och göra deras flykt från nazisterna möjlig. Men när detta inte går - varför plåga sina barn om sånt de inte kan göra något åt? Äsch jag kanske är överdrivet gnällig, men jag tycker det känns lite orealistiskt bara

faith 2004-09-21 08:23
Sista delen i den fina serien! Hela serien är definitivt läsvärd även för "ickeungdomar". Men detta var alltså som just sagt sista delen. Synd! jag skulle vilja att Thor skulle skriva om vad som händer Steffi och Nelli i Amerika. Det skulle vara intresant, men serien verkar tyvärr vara slut. Slutet tilltalde inte heller mig perfect. (Ja vet, så kan man eg int säga.) Jag skulle ha önskat att Steffi och nelli skulle ha stannat i Sverige. Det blev ju deras hem. Just därför skulle det vara intressant att veta vad som hände dem i Amerika.

tigergirl 2005-09-28 22:08
Jag tycker att det är väldigt bra bok.

Spöket 2005-10-06 22:27
Älskar

li 2005-11-18 13:00
Jag håller med faith här. Skulle väldigt gärna vilja veta vad som händer med Steffi och Nelli då de kommer till Amerika.
Slutet rör upp en och en massa funderingar om vad som händer syskonparet bubblar inom en.

anonym 2006-09-28 16:29
jo, jag orkade faktiskt igenom alla fyra delarna

Meno 2006-09-29 13:19
Bra bok

magic_369 2006-10-02 08:20
Den var lite sorglig men bra.

ForgottenChild. 2007-09-23 21:02
Skiiitbra bok, den bästa i hela serien ! <3

OttiliaR 2008-10-22 12:18
Jag kan säga att jag håller med Faith. Jag skulle vilja att dom stannade i sverige för där har dom skaffat en såkallad familj. Men nu åkte dom till Amerika ocg jag skulle vilja veta vad som häder i deras liv i Amerika. Men trots det så älskar jag denna boken. Jag tycker nog att den är den är den bästa av alla fyra böckerna trots att jag älskar alla fyra.

almgio 2009-03-21 18:18
Boken var bra och ganska gripande. Man får en ganska klar bild av vad Steffi går igenom och det verkar realistiskt. Många böcker kan få en löjlig ton när de beskriver detta tema (förintelsen) men jag tycker Annika fångar känslan och får boken att bli trovärdig.

elina 2009-04-05 19:47
Bra avslut på en riktigt bra serie. Den berör på många plan och har ett otroligt bitterljuvt slut.
Det är inte rikitgt en fyra, men tre känns alldeles för lite. 3,75.