Djävulens fjäder

Författare: Minette Walters
Ämnesord: mord, psykologi, kärlek, spänning
ISBN: 9100115045

I Sierra Leone i Västafrika blir fem kvinnor brutal mördade och tre unga rebellsoldater arresteras för brottet. Reuters utsända, journalisten Connie Burns, ifrågasätter deras skuld men ingen vill lyssna. Våldtäkt och mord på kvinnor är av mycket liten betydelse i ett land som härjats svårt av fasanfulla inbördeskrig. Connie har blivit vittne till ett brutalt angrepp på en prostituerad av en man som är livvakt åt en libanesisk diamanthandlare och som säger sig varit med i Special Air Service. Hon tror sig veta att han är den skyldige och har utnyttjat krigets kaos för att leva ut sina sadistiska fantasier om kvinnor. Två år senare möter hon honom av en slump i Irak och gör ett nytt förödande försök att avslöja honom. Förnedrad och oförmögen att berätta sin egen historia återvänder hon till den engelska landsbygden för att göra sig osynlig. I England träffar hon Jess, ensamstående och med egna hemligheter och stärkt av deras vänskap gör Connie ett sista försök att oskadliggöra den man hon är övertygad om är en seriemördare- väl medveten om att han letar efter henne, att han vill tysta henne.
Medelbetyg: 3,25 (4 röster)
Bok recensioner av Djävulens fjäder :
2007-05-13 17:29
Connie Burns är journalist i Sierra Leone när fem kvinnpor brutalt mördas. Tre unga soldater anklagas för morden, men Connie tror inte att det är de som gjort det. Hon misstänker en man som jobbar som livvakt . Hon har träffat honom tidigare. Två är senare räffar hon honom i Irak. Där försöker hon få fram information om honom. Hon blir kidnappad och utsatt för olika hemska saker. Efter att hon blivit frigiven åker hon hem till sina föräldrar i England. Hon drar sig undan till den Engelska landsbygden. Hon är är skadad i själen och vill ha hämd. Hon träffar där en kvinna som hon också drar sig undan. Snart visar det sig att mannen hon ville avslöja är henne på spåren. Boken slutar med ett frågetecken. Boken handlar om skräck och skam. Connie frågar sig varför han släppte henne, varför hon kom undan levande.Boken är väl skriven, men den är lite seg i handlingen.
2008-06-19 02:36
har läst ganska många av walters böcker vid det här laget.. älskar hennes sätt att skriva och de har ofta en intressant handling så också i det här fallet, man vet att det kommer många kluriga sidestories som tilltalar mig mycket. denna blev dock relativt medioker, lite seg emellanåt och fick ingen riktig twist som jag önskat och satt och väntade på. en 3+ får det bli.
2010-08-02 15:24
Boken började bra och lovande. Efter inledningen bytte den fokus/handling och kom att handla om något annat än vad den inledningsvis "lovade". I alla fall delvis. Den storyn blev något långdragen och seg.

Personporträtten är bra.
2014-05-14 09:41
En bra "pusseldeckare". Boken är spännande och lätt att läsa.
Det finns egentligen två parallella historier i boken, som inte har så mycket med varandra att göra. Dels handlar boken om psykopaten MacKenzie och Afghanistan och dels handlar den om relationerna i en liten by på den brittiska landsbygden. Författaren försöker få ihop de två berättelserna, men jag tycker inte hon lyckas så bra.

"

Skriv egen bokrecension till Djävulens fjäder
En bondes död