Skulptrisen

Författare: Minette Walters
Ämnesord: mord, psykologi, spänning
Utgivningsår: 1996
ISBN: 9100562149

Journalisten Roz Leigh vet inte vad som väntar henne när hon för första gången träder innanför fängelsets murar för att träffa ''skulptrisen''; den livstidsdömda Olive Martin, som fem år tidigare erkänt att hon bestialiskt mördat sin mor och sin syster. En monstruös psykopat, en självdestruktiv mytoman eller ett värnlöst offer i ett ondskefullt spel?Roz dras allt djupare in i ett fall fullt av motsägelser och oklara sammanhang, och blir mer och mer övertygad om att den gåtfulla Olive döljer något - kanske till och med det faktum att hon är oskyldig. Men vem är det i så fall hon skyddar - och varför?Skulptrisen är en stark och omskakande psykologisk thriller av 90-talets stora namn i den engelska kriminallitteraturen: Minette Walters. Hon har också skrivit bl a Iskällaren, Blomsterkronan, Mörkt rum, Eko, Bränningen och Eldstungor, böcker som sålts i massupplagor världen över.

Medelbetyg: 4 (6 röster)
Bok recensioner av Skulptrisen :
2006-06-19 17:52
Det här var den första bok jag läste av Minette Walters och jag gillar den verkligen skarpt. Egentligen är det den enda bok av Walters som jag tycker är så där RIKTIGT ruggigt bra.

Rosalind Leigh, en författare, får i uppdrag att skriva en bok om Olive Martin, som sedan sex år tillbaka är fälld för ett grymt dubbelstyckmord på sin mamma och syster. Rosalind gör efterforskningar på mordet och allt eftersom hon får reda på mer om Olive, offren och de inblandade, börjar hon tro att Olive sitter inne för mord hon inte begått. Rosalind får kontakt med en av poliserna, Hal, som grep Olive. Hal har numera lagt polisbrickan på hyllan och försörjer sig genom att driva en restaurang. Under eftersökningarna händer både det ena och det andra mellan Hal och Rosalind, vilket ger en extra krydda till handlingen.

Hela tiden finns en tvekan i boken, en fråga om Olive verkligen är skyldig till det otäcka dubbelmordet. Det är det som gör boken så engagerande, för man vill verkligen veta mer om Olive och de andra inblandade figurerna. Ska man läsa endast en bok av Minette Walters så läs "Skulptrisen". Man lär inte bli besviken!
2006-08-01 09:42
En mycket bra thriller. Liksom de flesta av Walters böcker är den suggestiv och psykologisk. Klart läsvärd!
2007-09-20 00:25
Författarinnan Roz blir mer eller mindre tvingad av sin förläggare att skriva en roman om dubbelmörderskan Olive Martin. Först blir hon äcklad av den feta varelsen hon möter innanör murarna men sedan växer en märklig vänskap fram under jakten på sanningen. Boken har vunnit Edgar Award som bästa deckare och det förstår jag efter att ha streckläst. Riktigt bra!
2008-02-01 23:59
Den första boken jag läste av Minette Walters. Det var ett tag sedan nu, men jag kommer ihåg den som gripande och spännande rakt igenom.
2022-02-27 12:02
När jag tänker på Minette Walters, tänker jag på böcker såsom: Iskällaren (1994), Blomsterkronan (1996), Misstanken (2002), men kanske främst på: Skulptrisen (1995). Istället för att läsa några av de böcker som jag aldrig förut läst av henne: Eko (1998), Bränningen (1999) och Ormars skepnad (2001) fick jag för mig att jag skulle läsa om Skulptrisen och se om jag uppskattade den lika mycket idag som när jag först läste den.
Författaren Rosalind "Roz" Leigh tvingas mer eller mindre av sin förläggare att skriva ner den sanna berättelsen rörande, Olive Martin, kvinnan som suttit fängslad i sex år för att först ha slagit ner sin mor och yngre syster och sedan styckat deras kroppar. Motvilligt besöker Roz Olive i fängelset. Olive, en nästan 200 kilos tung matmissbrukare, i fängelset kallad Skulptrisen, är en skrämmande uppsyn för Roz. Hennes motvilja till trots börjar Roz samtala med Olive, och efter enbart några få samtal börjar Roz tvivla på Olives skuld. Mördade hon verkligen sin syster och mamma? Om inte, så vem var det då? Roz börjar snoka i fallet samtidigt som hon med brottas med sin egen förtvivlan rörande en död dotter.
Den här boken var precis lika bra som jag mindes den. Visserligen är den kanske något seg på vissa ställen, men det är kvalitet på boken. Den är mycket välskriven, spännande och den slutar aldrig upp med att engagera mig.
Jag blir nu sugen på att läsa om fler böcker av henne, samtidigt som jag vill läsa de tre böcker jag aldrig tidigare läst av henne.
Slutbetyg, en stark 4:a!

"