Natt i Venedig

Författare: Donna Leon
Ämnesord: spänning
Utgivningsår: 1995
ISBN: 9170010323

Vintern har kommit plötsligt till de italienska dolomiterna. I en blixthal kurva i bergen kör en lastbil av vägen och spiller ut sin fasansfulla last i en snöklädd sluttning. Inte långt därefter hittas den framstående advokaten Carlo Trevisan död i en tågkupé, skjuten på nära håll. Finns det ett samband mellan de båda tragedierna?
Ledtrådarna för kommissarie Brunetti till en sjaskig bar utanför Venedig, en knutpunkt i vad som visar sig vara ett kriminellt nätverk med kopplingar till högsta politiska ort. Det rör sig om en skrupelfri liga som handlar med det värsta tänkbara: levande människor. Unga kvinnor från utvecklingsländer luras till väst, säljs och tvingas till prostitution. Men det är inte förrän Brunetti kommer över en fruktansvärd videokassett som han förstår vidden av ligans onda verksamhet. Ytterligare ett mord måste dock till innan rättvisan ens kan börja att ha sin gång …
Medelbetyg: 3,29 (7 röster)
Bok recensioner av Natt i Venedig :
2005-12-14 11:01
I brist på annat läste jag denna. Hade inga förväntningar, tur var väl det boken är ganska dålig. Platt historia.
2006-12-22 15:24
Blixthalka får en stor lastbil sladda ner i ravin. Föraren dör ögonblickligen liksom den stora lasten med prostituerade kvinnor. Händelsen glöms snabbt bort men när en advokat blir skjuten i en tågkupé och en av dennes bekanta tar livet av sig på ett misstänkt sätt börjar inspektör Brunetti ana ugglor i mossen. Han förhör de inblandade men regeringen verkar vilja lägga locket på. Då smyger hans 12 åriga dotter upp på scenen och börjar i hemlighet förhöra sina kamrater (barn till de inblandade i morden) om deras intryck av familjerna. Plötsligt har brottet letat sig hem till Brunettis egna trygghet. Kidnappningshot och rädsla för familjens hälsa börjar oroa honom.

Liksom den första boken jag läste i serien om Brunetti, "Död i främmande land" , fortsätter Leons kriminalinspektör Brunetti att charma liksom intrigen fortsätter vara svag. När jag lagt boken ifrån mig kan jag inte komma på vad den egentligen handlade om, oavsett om jag vill eller ej. Jag vill! För jag stör mig på att jag har läst en lång bok utan att egentligen gripas av handlingen. Allt känns lite diffust. Man kan ana att författaren vill ifrågasätta den italienska författningen, men även detta känns så diffust och oengagerat att det helt enkelt flyter bort på kanalerna i underbara Venedig. När jag jämför med Jeffery Deavers fantastiska förmåga att skapa nya världar hos läsaren - även om det inte finns några paraleller mellan läsarens vardag och rollkaraktärerna ("Stenapan" som handlar om kinesiska immigranter i USA), har Leon inte ens lyckats befästa en intrig som man minns. Och det är något som en riktigt bra bok faktiskt ska ge. Positivt är dock att huvudpersonerna i Leons böcker tycks omöjliga att inte fästa sig vid. Det är ett nöje att läsa om dem, vad de säger, gör, äter och dricker. För mig räcker detta som orsak för att jag ska vilja fortsätta läsa Leons böcker. Dock förtjänar boken absolut inte högre betyg än medel.
2007-02-10 17:35
En känd advokat i Venedig mördas på ett tåg. Utredningen visar att mordet kan hänga ihop med att en revisor mördas i Padua och ytterligare en revisor i Venedig. Det visar sig så småningom att offren varit inblandade i väldigt otrevliga affärer. Vilka det är får du läsa om själv.

Boken är lättläst som Donna Leons böcker brukar vara. Det är också alltid trevligt att läsa alla beskrivningar av Venedig och livet där. Brunettis familj verkar också vara riktigt gullig. Även om man ibland kan reta sig på Brunettis sätt att sitta och vänta på att frugan skall fixa maten.

2008-07-15 17:03
Det som gör att jag fortsätter att läsa om kommissarie Brunetti är den underbara miljön och all god mat han äter, detta lyfter hela boken.
2008-09-13 12:33
Första boken jag läser av Donna Leon och jag är väl inte såå imponerad men visst kan jag tänka mig att läsa fler.

2015-12-04 18:39
Det här är en lättläst deckare. Här får man följa kommissarie Brunetti i hans arbete i en tidsföljande berättelse vilket gör att det är mycket lätt att följa med i handlingen. Det är i huvudsak tre mord som Brunetti undersöker men det visar sig att det finns andra mord som knyter ihop de tre personerna.

Berättelsen ger tips om viner som Bunetti uppskattar till god mat och för den som är intresserad eller varit i Venedig så ger denna deckare ett extra plus då det finns så många platser som är omnämnda.
2016-06-28 12:33
Jag gillar familjen Brunetti; Guido, Paola, Chiara och Raffi. Det är en familj där man diskuterar samhällsfrågor, yrkesliv och litteratur med sina barn, gärna över en riktigt god middag. I den femte boken i serien tar tonåriga Chiara egna initiativ för att hjälpa sin pappa, på gott och ont. De tre ord som bäst sammanfattar handlingen är mat, mord och människohandel. Stundtals otäckt, men aldrig äckligt.

"

Skriv egen bokrecension till Natt i Venedig
En bondes död