Kontroll
 U. Bolinder

Dödlig dos

Författare: Donna Leon
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9789170013515

Ett skyltfönster till en resebyrå krossas i Venedig. En kvinna står kvar på platsen och väntar på att bli gripen. Hon heter Paola Brunetti och är gift med kommissarie Brunetti. Skadegörelsen är ett försök att dra uppmärksamhet till att resebyrån mer eller mindre öppet säljer sexresor till Asien - något som myndigheterna länge blundat för. Paola har därför valt att ta saken i egna händer.

När en man med kopplingar till resebyrån hittas mördad, vänds blickarna mot Paola och kraven på kommissarie Brunetti ökar. Inte nog med att dådet visar sig ha kopplingar till maffian - hans hustrus agerande sätter hela hans karriär på spel...

Medelbetyg: 3 (2 röster)

Bok recensioner av Dödlig dos :

marta153 2016-10-04 22:52
För drygt två år sedan klev Commissario Brunetti in i mitt liv. Det är den åttonde boken i serien och också den åttonde som jag läser. Däremot har jag inte läst dem i någon som helst ordning, men det fungerar väldigt bra ändå. I den här boken är det Brunettis hustru Paola som är på krigsstigen och protesterar mot sexturismen till Asien. En av de allra bästa böckerna i serien men slut på förlaget.

BlommigaBarbro 2017-08-26 21:25
Jag vill ju tycka om den. Och jag tycker ganska bra om familjen Brunetti, men det är tyvärr också allt. Jag hade hoppats att den skulle påminna lite om Ingrid Hedströms: Villette-deckare. Men där Hedström skrev fascinerat, spännande och väldigt engagerande- så blir den här boken enbart tråkig. Den börjar ganska bra och Irene Lindh läser bra, men efter en timme är jag totalt ointresserad av den röriga handlingen som mer verkar vilja ta upp ämnen som genusproblematik och traffickinglagar- viktiga ämnen, absolut!- men kanske inte så intressanta i en deckare med tanke på att det inte är lite som Donna Leon skrivit om det. Efter tre timmar har jag fått mer än nog av denna så kallade deckare som i själva verket inte är en deckare, där mängder av italienska namn slungas mot mig som lyssnare och jag knappt hinner förstå vem som är vem. Nej, jag tycker inte att det här var en speciellt bra deckare. Välskriven kanske, men inte så mycket mer.
Mitt slutbetyg blir, en 2:a! Ingenting som jag kan rekommendera!

Skriv egen bokrecension till Dödlig dos