Järtecken

Författare: Katharine Kerr
Ämnesord: äventyr
ISBN: 9100565237

I Järtecken berättas om en ung kung, som förklädd till silverdolk ger sig åstad för att kräva sin rättmätiga tron och gifta sig med en prinsessa han aldrig skådat. I ett annat århundrade är Jill, åldrad men den mäktigaste magikern i den kända världen, på väg mot Bardek för att lösa gåtan med den sägenomsusade rosenringen och dess mystiska inskription. Och Rhodry, Aberwyns forne härskare, till synes evigt ung, lämnar alvernas oändliga grässlätter och beger sig mot Deverrys böljande kullar och städer. Järtecken har skådats i skyn, och från Väktarnas skuggrike hörs rykten om omvälvande krig.

Järtecken är den sjätte boken om det magiska landet Deverry - en keltisk fantasyvärld full av magi, kärlek, hjältedåd och död.
Medelbetyg: 3 (3 röster)
Bok recensioner av Järtecken :
2005-08-11 21:02
Det här är sjätte boken i Deverry-serien. Den är minst lika bra som de andra böckerna i serien. Jag tycker att alla som gillar fantasy med inslag av magi, alver, trollkarlar, drakar etc ska läsa den.
2006-06-15 14:57
jag tyckte att järtecken var tråkig och oinspirerande. Det var dessutom förvirrande när det hoppade mellan olika tider och människor och inkarnationer. Orkade inte ens läsa hela boken.
2007-01-28 13:05
I den sjätte delen i serien om det magiska landet Deverry får vi till en början följa truppen av silverdolkar under ledning av kaptenen och grundaren Caradoc, när de banar väg för en blivande kung. Vi får följa barden och silverdolken Maddyn på vidare äventyr, liksom Aethan och Branoic, som vi tidigare stiftat bekantskap med.

I en annan del av världen beger sig Jill i sällskap med Salamander ut på vägarna i Bardek, Jill på jakt efter kunskap om Rhodrys rosenring, och Salamander på jakt efter något han inte riktigt vet vad det är. De slår följe med en akrobattrupp, och så småningom skiljs deras vägar, då Jill följer spåren efter uråldrig kunskap som troddes förlorad för alltid.

Ute i Västlandet börjar Rhodry ana att hans närvaro ställer till bekymmer för hans alvfränder, så han spänner på sig svärd och silverdolk och ger sig tillbaka till den långa vägen, där han slår följe med en trulig ung krigare som påstår sig vilja bli silverdolk mer än något annat. De tar ett uppdrag som följeslagare till dvärgen Otho, och på vägen stöter de på en ung flicka som letar efter sin försvunne älskare av alvsläktet. Den försvunne älskaren visar sig vara prins Daralanteriel, och så är äventyret igång igen för Rhodry och hans nye vän Yraen.

Det gäller att hålla koll på alla olika inkarnationer, och ha lite styrning i historieskrivningen i Deverry, för att inte tappa tråden när berättelsen vävs vidare med olika sidohistorier från olika tidsåldrar. Men håller man ihop allt, så är det en oerhört fascinerande och otroligt nyansrik väv som bildas bit för bit. Det är svårt att lägga boken ifrån sig, och man fascineras av hur saker och ting hänger ihop över tidsåldrarna, hur små till synes obetydliga händelser får stora konsekvenser, och hur de olika huvudpersonernas handlanden leder in på olika vägar och sålunda påverkar allt omkring. Mycket mytologi, mycket keltiskt, och helt fantastisk fantasysaga! Rekommenderas varmt! Dock bör man inte försöka sig på att läsa böckerna fristående, det ÄR en serie, och bör läsas som en sådan.

"

Skriv egen bokrecension till Järtecken
Odinsbarn