All min kärlek

Författare: Agnes Lidbeck
Utgivningsår: 2023
ISBN: 9789113128955

Bok recensioner av All min kärlek :
2023-12-12 21:03
Bästa vännerna Petra och Julia åker till fjällen och redan på tåget träffar de Johannes och Axel. De börjar umgås men det slutar med att tjejerna blir ovänner då bägge vill ha Axel. Först åtta år senare tar de försiktigt upp vänskapen igen och då har mycket förändrats. Läkaren Petra och juristen Johannes är det perfekta paret, tre barn och ett till synes tryggt liv. Julia och Axel träffas men det enda som förenar dem tycks vara vänskapen med Petra och Johannes. Dock är det hela lite oklart och det visar sig finnas fler beröringspunkter mellan de fyra.
Axel rör sig uppåt i maktens korridorer och när hans parti vinner valet 2026 sker ett systemskifte som gör att alla principer sätts ur spel. Människor försvinner och även den som ingenting gjort kan råka illa ut. Till slut går det inte att blunda länge och då blir kärleken det vapen man måste ta till...

Agnes Lidbecks nya roman börjar traditionellt med relationsstrul och familjebildning. Men utvecklas till en dystopi om ett framtida kontrollsamhälle där ett populistiskt parti (läs SD) tar makten och med hjälp av AI övervakar alla misshagliga personer - och deras bekanta. Allt sker inom lagens råmärken, brottsligheten måste bekämpas och ordningen upprätthållas. Lidbeck tar alltså ställning mot de utvidgade befogenheter riksdagen ger polisen för att komma åt gängbrottsligheten, skruvar det några varv och väver in det i berättelsen. Skickligt men inte helt trovärdigt, det hela påminner om DDR under kommunismen eller Ryssland under Putin, även om hotet från AI i fel händer inte ska underskattas.

Men bli inte avskräckta, boken är i första hand en relationsroman. Hon låter de olika karaktärerna komma till tals i olika kapitel, hoppar fram och tillbaka i tiden från den fatala fjällsemestern fram till pensionsåldern. Lidbeck har ett eget språk, ett slags talspråk i tanken med upprepningar, avbrott och intressanta vändningar. Som läsare måste man vara på tårna.
Jag gillar LIdbeck, har läst hennes flesta böcker och hon gör mig inte besviken. All min kärlek har det mesta och får läsaren att tänka till, kan detta verkligen ske i Sverige?
Med tanke på det som hänt de senaste åren är svaret tyvärr ja...

"