Festen kan börja

Originaltitel: Che la festa cominci
Författare: Niccolo Ammaniti
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789113029870

Ammaniti sparar inte på krutet utan tar ut svängarna rejält i denna galna satir, som levererar många välriktade skrevsparkar åt det italienska kulturlivet och mediesamhället.

I förorten Oriolo Romano har den satanistiska sekten Abaddons bestar kallat till krismöte på kvarterets pizzeria. Tre av sektens medlemmar har hoppat av till den rivaliserande sekten Apokalypsens söner som nyligen hamnat på tidningarnas förstasidor tack vare ett spektakulärt knivmord på en nunna. Abaddons ledare lovar att han ska placera Abaddons bestar på den satanistiska världskartan igen.
I sin fashionabla Villa Ada i Roms centrum har den stormrike fastighetshajen Sasà Chiatti under flera veckor förberett inflyttningsfesten. Chiatti hoppas kunna arrangera något för Roms jetsetare som ska slå alla rekord. Han tänker anordna en tigerjakt, en popkonsert med stjärnskottet Larita samt ett äkta kinesiskt fyrverkeri klockan fyra på morgonen till ackompanjemang av The Magic Flying Chinese Orchestra.

I ännu en annan del av Rom knattrar den fyrtiotvåårige succéförfattaren Fabrizio Ciba fram på sin vespa för att hinna i tid till presentationen av boken Ett liv i världen, skriven av den indiske nobelpristagaren i litteratur, Sarwar Sawhney. Fabrizios författarstjärna är i dalande, med bara en läsbar roman på sin verkslista, och presentationen blir ytterligare ett fiasko eftersom Fabrizio inte läst Sawhneys roman.
Några veckor senare korsas dessa tre personers öden då Chiattis inflyttningsfest går av stapeln. Abaddons bestar blir engagerade som kypare i avsikt att mörda Larita och utföra en spektakulär offerrit. Ödet, däremot, ser till att Larita blir huvudlöst förälskad i Fabrizio när de stöter ihop i festvimlet. Festen spårar ur, tigrarna slipper lösa, Fabrizio och Larita jagas av Abaddons bestar och hamnar så småningom nere i Roms katakomber där den stora kloakfloden hotar att dränka dem.
Bok recensioner av Festen kan börja :
2023-05-17 22:22
Ammaniti är en frisk fläkt i den moderna populärlitteraturen. Han svingar subtilt samhällskritiken åt alla håll och de spektakulära romanerna är underhållande. Festen kan börja är nog hans mest bisarra berättelse hittills.

Romanen kretsar kring två huvudpersoner vars öde leder till en gigantisk galafest där hela eliten samlas. Politiker, författare, filmstjärnor och fotbollsproffs, alla är där, och allt går fel.

Boken håller länge ett stegrande tempo där dråpligheter och tillkortakommanden lockar till skratt men till sist blir det för mycket. Jag hade gärna sett en mer konservativ final. Ändå läsvärd.

"