Man tager vad man haver

Författare: Maria Fogelberg Nelson
Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789189261785

"Mogen up-to-date kvinna söker manligt, dansant sällskap att dela livspromenader med. Mina intressen är att realisera tyngdlagen, dans och litteratur. Min hand i din"
Efter fem år som änka är Lena Stenström äntligen redo att lämna ensamheten. Hon bestämmer sig för att skapa en profil på en dejtingsida och livet sätter snabbt fart igen. Lena går på dåliga dejter, träffar ett gammalt kärleksintresse från grundskolan och återupptar vänskapen med den härliga och energiska Lotta. Tillvaron känns ganska bra men det förgångna håller sig envist kvar. Kommer hon någonsin kunna släppa sorgen och ge sig hän?
"Man tager vad man haver" är en feelgood-roman om och för medelålderskvinnor som kämpar när klimakteriet tränger sig på. Fylld av självironi, glädje och igenkänning blir detta en härlig berättelse om att gå vidare och hitta tillbaka till sig själv när allting känns tufft.

Maria Fogelberg Nelson är en svensk författare. Hennes texter brukar präglas av humor och uppsluppna skratt, men också av ett allvar och djup som ständigt ligger under ytan.

Bok recensioner av Man tager vad man haver :
2022-01-21 23:56
Jag kan till och från tycka att det är väldigt trivsamt att läsa böcker med karaktärer som jag kan identifiera mig med. Problemet är dock det, att när jag tittar på litteratur med karaktärer för 60+, så kan jag sällan relatera till karaktärerna. Antingen är karaktärerna så infernaliskt ungdomligt porträtterade och "med sin tid" så att de känns som omogna tonåringar för mig. Alternativ nummer två, och det här har jag varit med om så många gånger, framförallt när det kommer till vissa författare som specialiserat sig på att skriva för oss äldre- att karaktärerna känns något rent fruktansvärt omoderna. Jag brukar ofta fråga mig själv när jag läser vissa författares böcker med karaktärer i min egen ålder- att hur kan någon som var ung på 70-talet bete sig som en nucka från 50-talet? Det går inte ihop och jag brukar ofta bli lite småirriterad över "hur upp i det blå" många pensionärer framställs i dessa böcker.
Tack och lov att det finns författare som Maria Fogelberg Nelson. Hennes kvinnliga karaktärer kan jag identifiera mig med från första sidan. Jag känner dessa kvinnor, jag vet deras bakgrund och förstår deras historia, jag liknar många av dessa karaktärer själv. De lever i nuet, är relativt moderna utan att det går till överdrift, har oftast ett antal extra kilon på sina kroppar och har många funderingar och drömmar att se fram emot.
Lena är änka sedan fem år. Varje dag saknar hon sin Hasse. Hon är nybliven pensionär och de vuxna barnen bor i andra städer. Trots sorgen har hon drömmar om att finna en ny man. Hon längtar efter erotik och någon att samtala med om sitt litteraturintresse. Men vem vill ha henne? Och hon har sina krav på hur en framtida man ska vara, hon med.
Kanske kan en bantningsresa med väninnan Lotta till Fuerteventura leda till att hon hittar den perfekta mannen?
Precis som med de andra böckerna jag läst av Maria Fogelberg Nelson är det här en varm och välskriven roman med stor igenkänningsfaktor. De komiska situationerna och missförstånden är många och jag trivs så bra i berättelsen från början till slut. Jag kan varmt rekommendera den här pärlan samt de andra fristående klim-lit böckerna författaren har skrivit: Ett olidligt tillstånd (2013), Birgit Johanssons dagbok (2014), Långkok, svinhuvud och lite romantik (2015) samt Sightseeing i mitt inre (2018).
Toppbetyg!

"

Skriv egen bokrecension till Man tager vad man haver