Birgit Johanssons dagbok : ingen människa är en ö

Författare: Maria Fogelberg Nelson
Ämnesord: depression, hälsa, humor, kärlek, kultur, framtid, sex, klimakteriet, vägval i livet, klim-lit
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789175772028

Birgit Johansson går i samma fotspår dag ut och dag in. Livet är grått, hon är grå och hon börjar alltmer resignera och acceptera den påtvingade ensamheten. Det är enbart romantiska filmer och böcker som får henne att leva upp, om än bara för stunden. Hon längtar efter att få bli älskad och ge kärlek, och inte vara osynlig. En natt drömmer hon att hon egentligen är någon helt annan än den hon trott sig vara; hon är egentligen fransyska. Det blir starten på en resa, som förändrar det mesta av hennes tidigare innehållslösa, medelålders liv Hon släpper sargen och ger sig ut på helt okända marker. Plötsligt vågar hon leva ut och fånga impulserna som ständigt passerar framför ögonen. Länge leve tanten - Viva la tante. Det finns en uppsjö av böcker som skriver om den unga vilsna kvinnan, som söker identitet och kärlek, s.k. Chic-lit romaner. Men något motsvarande finns inte för tanten-damen-mogna kvinnan, och då är det ändå de som troligen läser mest böcker i vårt land (kanske i hela världen). Ett namn som passar för genren om den moderna medelålders kvinnan, som oftast har ett mer aktivt liv än att enbart virka dukar, är Klim-lit (klimakterie-litteratur).
Bok recensioner av Birgit Johanssons dagbok : ingen människa är en ö :
2017-02-01 22:52
Som jag har skrattat medan jag har lyssnat på den här boken!
Så här på rak arm kan jag inte komma på någon författare som specialiserar sig på att skriva om klimakteriet och samtidigt göra det i humoristisk ordalag.
Maria Fogelberg Nelson skriver såväl historiska romaner som en egen genre som hon har döpt till: Klim-lit-romaner. Jag råkade av en slump för ett antal år sedan läsa hennes debutroman, Ett olidligt tillstånd (2013) och har sedan dess läst, lyssnat, skrattat, njutit, läst om- den och de tre övriga böckerna i hennes klim-lit serie: Birgit Johanssons dagbok (2014), Långkok, svinhuvud och lite romantik (2015) samt Sightseeing i mitt inre (2018). Så här i väntan på hennes femte bok så beslutade jag mig för att lyssna om min absoluta favorit av hennes böcker.
Klimakteriet är inte direkt någon dans på rosor precis, något jag själv och många andra kvinnor med mig kan vittna om- men Maria skriver om det med sådan värme, förståelse och med massor av humor.
Birgit Johansson är en färglös och osäker kvinna i övre medelåldern med en limpa över sin stora mage och med Mona Sahlin-frisyr som är livrädd för färger och att sticka ut. Hon är övergiven av sina två barn, har en chef som aldrig kan lägga hennes namn på minnet och hon tvingas hela tiden ut i gatan av caffe-latte mammorna som tycks regera trottoarerna med sina enorma barnvagnar. Som om det inte räckte så befinner hon sig mitt i klimakteriet med ständiga vallningar och en blåsa som tycks leva sitt egna liv.
Jag känner en sådan värme för Birgit att jag som läsare vill krama om henne och här finns en för mig också en stor igenkänningsfaktor. Som läsare får jag bland annat följa med Birgit och hennes väninna Gittan när de letar efter toaletter på stan. Varför finns det så få sådana och så många pissoarer? Jag får också följa med de två damerna när de startar sin: Vägra vara tant-rörelse samt på en resa till Saint-Martin.
Birgit är frånskild, hon längtar efter någon att dela vardagen med. Hon har aldrig fått någon orgasm.
Men en dag bestämmer hon sig för att nu får det vara nog. Hon ska byta identitet och bli fransyska. Brigitte ska hon bli. Hon ska få en helt annan stil och med ett betydligt mer jävlar-anamma temperament som hämtat från länderna på Rivieran.
Men ska hon lyckas? Vill hon lämna Sverige för Frankrike? Drömprinsen som hon tror sig ska finna i Frankrike, är han verklig? Eller finns han på ett betydligt närmare håll?
Det här är en jättemysig liten bok, såväl en bok som lockar till massor av skratt men också en bok som berör och som påminner läsaren hur viktigt det är att acceptera sig själv och sin kropp och att ha någorlunda bra självförtroende.
Den sticker definitivt ut från mängden.
Jag kan varmt rekommendera den här boken såsom Marias andra tre klim-lit romaner.
Jag har tidigare läst den här för hand, men nu valde jag ljudboken och tyckte att uppläsaren Elin Mohede läste med stor perfektion.