Ämnesord: depression, hälsa, humor, kärlek, kultur, framtid, sex, klimakteriet, vägval i livet, klim-lit
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789175772028

Romantik:  6
Humor:  9
Lärorik:  6

Birgit Johansson går i samma fotspår dag ut och dag in. Livet är grått, hon är grå och hon börjar alltmer resignera och acceptera den påtvingade ensamheten. Det är enbart romantiska filmer och böcker som får henne att leva upp, om än bara för stunden. Hon längtar efter att få bli älskad och ge kärlek, och inte vara osynlig. En natt drömmer hon att hon egentligen är någon helt annan än den hon trott sig vara; hon är egentligen fransyska. Det blir starten på en resa, som förändrar det mesta av hennes tidigare innehållslösa, medelålders liv Hon släpper sargen och ger sig ut på helt okända marker. Plötsligt vågar hon leva ut och fånga impulserna som ständigt passerar framför ögonen. Länge leve tanten - Viva la tante. Det finns en uppsjö av böcker som skriver om den unga vilsna kvinnan, som söker identitet och kärlek, s.k. Chic-lit romaner. Men något motsvarande finns inte för tanten-damen-mogna kvinnan, och då är det ändå de som troligen läser mest böcker i vårt land (kanske i hela världen). Ett namn som passar för genren om den moderna medelålders kvinnan, som oftast har ett mer aktivt liv än att enbart virka dukar, är Klim-lit (klimakterie-litteratur).

Bok recensioner av Birgit Johanssons dagbok : ingen människa är en ö :

BlommigaBarbro 2017-02-01 22:52
I Maj förra året läste jag den här jättegulliga boken för första gången, och jag har haft en sådan längtan efter boken och speciellt Birgit att jag nu åter läst den. En jättefin, härlig bok med en underbart trovärdig karaktär vid namn Birgit som jag som läsare snabbt tar till mitt hjärta.
Så här skrev jag om boken när jag läste den för första gången:

Det här är utav tvekan en av de trevligaste böcker jag har läst på mycket länge, där man som läsare får följa Ericson-anställda Birgit Johansson vars liv är grått och tråkigt. Hennes man har lämnat henne för en annan kvinna. Barnen har vänt henne ryggen. Och som om det inte räckte så befinner hon sig dessutom i klimakteriet. Men så en natt drömmer hon en dröm. Hon är egentligen inte svenska utan fransyska, och hennes riktiga namn är Brigitte! Detta är enbart början på denna väldigt charmiga och tänkvärda bok. Maria Fogelberg Nelson skriver jättebra och lättläst. Jag har ömsom kommit på mig själv att skratta högt, vilket sannerligen inte är alltför vanligt trots att jag läser mycket böcker. Just humor är något som ofta saknas i böcker. Men jag har också fått mig en och en annan tankeställare. Hur samhället behandlar oss medelålders kvinnor. Hur man blir nästintill osynlig efter femtio. Hur dagens ungdom behandlar oss, ser ner på oss. Jag kände igen mig skrämmande mycket faktiskt! Kan varmt rekommendera boken till alla som gillar lättlästa humoristiska böcker med ett visst mått allvar emellan. Speciellt medelålders kvinnor som jag själv borde definitivt läsa Marias böcker! Stark 5:a!

Jag kan inte annat än hålla med om de ord jag redan skrivit. En jättebra och rolig bok som jag riktigt varmt kan rekommendera!
En klar 10-poängare för mig!

Skriv egen bokrecension till Birgit Johanssons dagbok : ingen människa är en ö